تولید روزانه پالایشگاههای ایران به میانگین ١,٨٣ میلیون بشکه رسید

تولید روزانه پالایشگاههای ایران به میانگین ١,٨٣ میلیون بشکه رسید
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین عملکرد تولید پالایشگاههای کشور یعنی تصفیه نفت‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون را یک میلیون و ٨٣٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

شاهرخ خسروانی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که برنامه تولیدی پالایشی کشور از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ٨٣٠ هزار بشکه بوده است، گفت: ظرفیت پالایشی کشور همان یک میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه است که در شرایط خاص و با برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش تولید تغییر می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که ظرفیت پالایشی با میزان تولید پالایشی کشور دو مقوله متفاوت است، افزود: ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون و٨٥٠  هزار بشکه است، اما امکان دارد این ظرفیت پالایشی در سالهای مختلف به کار گرفته شود یا نشود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: تولید پالایشی کشور براساس برنامه‌ سالانه‌ واحد برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت با در نظر گرفتن مقدار تولید، مصرف، تعمیرات اساسی و پیش‌بینیهای صادراتی کشور تعیین می‌شود.

 وی، با اعلام این‌ مطلب که ظرفیت پالایشی کشور تا چهار سال آینده ٧٠ درصد افزایش می یابد، اظهار کرد: ظرفیت پالایشی کشور پس از پایان پروژه‌ها و طرحهای پیش‌بینی شده تا سال٢٠٢٠ میلادی از یک میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه می‌رسد.

خسروانی، درباره طرحهای افزایش ظرفیت پالایشی کشور گفت: با اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های ٣٦٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس، ٤٨٠ هزار بشکه‌ای طرح سیراف، ١٥٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، ٣٠٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و ١٢٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه پارس ظرفیت پالایشی کشور ٧٠ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

وی، از دیگر پروژها به طرح تثبیت پالایشگاه آبادان اشاره کرد و افزود: در طرح تثبیت پالایشگاه آبادان ظرفیت پالایشی افزایش پیدا نمی‌کند ؛ ولی جابجایی صورت می‌گیرد، به طوری‌که واحدهای قدیمی با میانگین عمر٦٠ تا٨٠ سال به بالا از سرویس خارج و واحدهای جدید جایگزین می‌شود و پالایشگاه آبادان به یک پالایشگاه مدرن و به روز بدل می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دولت ایران هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان را می‌پردازد، اما برای یافتن اعتبار لازم برای پالایشگاههای دیگر، در تلاش است و برای مشارکت در این برنامه، با پیمانکاران کره‌ای و ژاپنی مذاکره می‌کند.

وی، با بیان این‌که طرح‌های اجرایی در پالایشگاههای بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز طرحهای افزایش کیفیت است، ادامه داد: با اجرای طرحهای افزایش کیفیت مجموع تولید نفت‌کوره این پالایشگاهها به زیر ١٠ درصد می‌رسد.

به گفته وی، طرحهای افزایش کیفیت پالایشگاههای بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز نیازمند ١٤ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که با اجرای آن شاهد افزایش کیفی فرآورده ها و تولید بنزین و نفت‌گاز یورو ٤ در کشور خواهیم بود.

خسروانی، با اشاره به اجرای دو بخش از طرحهای افزایش کیفیت پالایشگاه اصفهان، یادآور شد: بخش سوم طرحهای افزایش کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه بزودی به مرحله عقد قرارداد می‌رسد که با اجرای سیکل این پروژه ها کیفیت فرآورده ها و در عین حال ارزش افزوده آنها بالا می‌رود، همچنین مقدار تولید نفت‌کوره پالایشگاه به زیر ١٠ درصد می‌رسد.

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۵۷
تعداد بازدید : ۵۶۶