چرخش وارداتی ایران از چین به سمت آمریکا بعد از برجام+ جدول

درحالی‌که میزان واردات از آمریکا در ماه‌های سوم و چهارم بعد از اجرای برجام ۲ هزار درصد از لحاظ ارزش افزایش یافته که در این مدت میزان واردات ایران از چین ۲۰ درصد کاهش را بر خلاف روال سال‌های گذشته تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، در ابتدایی‌ترین ماه‌های بعد از اجرای برجام یعنی در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری و در سومین و چهارمین ماه‌های بعد از اجرای بر جام میزان واردت ایران از آمریکا 2 هزار درصد ازلحاظ ارزشی (دلار) افزایش‌یافته درحالی که میزان واردات (قانونی) ایران از چین در این مدت 20 درصد کاهش‌یافته است.

بنابراین گزارش میزان واردات کالا از آمریکا در 2 ماهه ابتدای سال 95، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8 هزار و 281 درصد (80 برابر) از لحاظ وزنی و 2 هزار درصد (20 برابر) از لحاظ ارزشی، افزایش  یافته و آمریکا هفدهمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران شده است.

بنا بر آمار گمرک ایران؛ درحالی در 2 ماهه امسال 83 هزار تن کالا  به کشور آمده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 991 تن بوده است.

بنابراین گزارش کشور چین باوجود اینکه در 2 ماه سال جاری نیز بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده و بیشترین میزان واردات و صادرات در تعامل با این کشور صورت گرفته است اما تغییرات مشخصی در میزان واردات رسمی از این کشور وجود دارد.

بر اساس آمار گمرک ایران، میزان واردت  از چین در 2 ماهه سال جاری ازلحاظ ارزشی 20 درصد و ازلحاظ وزنی 27 درصد کاهش‌یافته است. مقامات ایرانی برخلاف نظر چینی‌ها بر این باورند که شرایط بعد از برجام تغییری در مسیر تجارت ایران و چین ایجاد نکرده و برنامه‌ریزی تجاری 2 کشور بلندمدت و فارغ از تغییرات جاری است.

بنابراین گزارش، گمرک ایران  در سایت خود گزارشی از میزان صادرات ایران به آمریکا ارائه نکرده است و تنها به ارائه آمار  20 کشور اول در تعامل صادراتی و وارداتی با ایران بسنده کرده است.

در گزارش موجود میزان صادرت ایران به چین برخلاف صادرات چین به ایران، افزایش داشته است به‌طوری که میزان صادرات ما ازلحاظ ارزشی 44 درصد اما ازلحاظ ارزشی 6 درصد افزایش‌یافته و به رقم یک میلیارد 562 میلیون دلار رسیده است. 

 

۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۶۱۰