امکان چشم پوشی از توسعه پتروشیمی نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: توسعه صنایع پتروشیمی به دلیل آنکه وابستگی کشور به خام فروشی را کم می‌کند منطقی است و باید مورد حمایت قرارگیرد.

محمدرضا ملکشاهی راد عضو کمیسیون عمران در گفتگو با خبرنگار نیپنا، درباره نقش پتروشیمی در دوران پسا برجام برای تحقق اهداف اقتصادی کشور گفت: خوشبختانه درزمینهٔ صنایع پتروشیمی دانش وتوان علمی خوبی در داخل کشور وجود دارد  و می توان با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود شتاب در توسعه این صنعت را رقم زد.

وی افزود: بخشی قابل ملاحظه ای از تجهیزات و قطعه های مورد نیاز این صنعت ارزش آفرین در داخل تولید می‌شود، درنتیجه توسعه صنایع پتروشیمی با هدف کاهش خام فروشی معقول و منطقی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم یکی از پیامدهای مثبت توسعه صنایع پتروشیمی را اشتغال آفرینی و مانع‌شدن از خروج ارز از کشور برشمرد و افزود: با توسعه این صنعت، تکیه‌ بر تولید داخلی افزایش می‌یابد و فناوری خود را با نیاز موجود متناسب‌ سازی می‌کنیم.

توسعه صنعت پتروشیمی از اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است از این جهت کارشناسان معتقد هستند توسعه متوازن در بخش های پایه ای، میانی و تکمیلی این صنعت نقش بسازیی در تولید محصول نهایی دارد.

از سوی دیگر، سرمایه گذاری در پتروشیمی کلان محسوب می شود اما چون در ایران مزیتهای اقتصادی و زیرساختی مناسبی وجود دارد این حوزه برای سرمایه گذاران سودآور است به طوری که امکان چشم پوشی از آن وجود ندارد.

اما همه این عواید زمانی برای کشور حاصل می شود که با تکیه بر قوانین شفاف و پایدارو برنامه ریزی مشخص، توسعه و رشد انجام شود.

 

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۵۱۸