خط‌ لوله نفتی امارات نمی‌تواند از اهمیت تنگه هرمز بکاهد

خط‌ لوله نفتی امارات نمی‌تواند از اهمیت تنگه هرمز بکاهد
خط لوله صادراتی امارات تنها یک خط لوله سیاسی است که نمی‌تواند از اهمیت تنگه هرمز بکاهد و با افتتاح این خط لوله بازهم کشورهای صادرکننده نفت برای صادرات نفت خود به خلیج فارس وابسته خواهند بود.
سیدعبدالجواد علوی ـ کارشناس حمل‌ونقل نفت خام ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که هزینه‌های ساخت خط لوله‌ای صادراتی که بتواند تنگه هرمز را دور بزند از سوی آمریکا به امارات متحد عربی تحمیل شده است، گفت: ‌این خط لوله سیاسی است و تنها تاثیر روانی بر شرایط صادرات این منطقه دارد.

او با اشاره به این که روزانه 60 تا 70 درصد از نفت خام تولیدی در منطقه از خلیج فارس صادر می‌شود، تاکید کرد که ساخت خط لوله صادراتی امارات نمی‌تواند از اهمیت تنگه هرمز بکاهد.

علوی خط لوله صادراتی نفت خام امارات را با خط لوله صادرات گاز باکو ـ جیحان همانند دانست و توضیح داد: در ساخت خط لوله باکو ـ جیحان به جای آن که بیشتر به انتقال انرژی توجه شود، مسائل سیاسی در اولویت بود و با فشارهای آمریکا برای ساخت آن تنها هزینه‌های زیادی به کشورهای سازنده آن تحمیل شد.

این کارشناس مسائل حمل و نقل نفت خام با تاکید بر این که حتی افزایش ظرفیت خط لوله صادراتی نفت خام امارات، نمی‌تواند تاثیری بر موقعیت و اهمیت تنگه هرمز بگذارد، تصریح کرد: این خط‌‌ لوله مشکل عرب‌ها را حل نخواهد کرد و با افتتاح آن بازهم کشورهای صادرکننده نفت وابسته به خلیج فارس خواهند بود.

وی تامین امنیت خط لوله امارات را پر هزینه عنوان کرد و افزود: تامین امنیت خط لوله بسیار مشکل است؛ چرا که در حال حاضر شاهدیم که خط لوله گاز مصر به اسراییل با وجود این که از زیرزمینی عبور کرده است اما مرتب مورد حمله قرار می‌گیرد. همچنین در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صادرات نفت خام عراق از خط لوله جیحون دائما متوقف می‌شد.

علوی صادرات نفت خام را برای کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند مقرون به صرفه‌تر از انتقال با خط لوله دانست.

به گزارش ایسنا، خط لوله انتقال نفت امارات با ظرفیت انتقال اولیه 1.5 میلیون بشکه در روز برای دور زدن تنگه هرمز در ماه ژوئن افتتاح می‌شود.

ظرفیت کنونی تولید نفت امارات حدود 2.5 میلیون بشکه در روز است و طبق برنامه قراراست ظرفیت انتقال نفت خام این خط لوله به 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

خط لوله حبشان ـ فجیره به طول 360 کیلومتری با هدف انتقال نفت تولیدی میدان‌های نفتی ابوظبی در خلیج فارس به فجیره در خلیج عمان ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر صادرات امارات و ایران، تمام صادرات نفتی بحرین، کویت و قطر از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد. عراق نیز بخش اعظم صادرات خود را از طریق بنادر خلیج فارس انجام می‌دهد.

عربستان سعودی در حال حاضر بیشتر نفت خود را از طریق ترمینال‌های موجود در خلیج فارس صادر می‌کند، ولی این کشور می‌تواند بخش اعظم نفت صادراتی خود را به ترمینال‌های دریای احمر منتقل کند.

۱۹ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۴۵
تعداد بازدید : ۱,۰۵۸