قطر به دنبال تصاحب بازارهای گازی ایران

در حالی ایران به تازگی مذاکره برای تولید ال ان جی را با 8 شرکت آغاز کرده است که رقیب دیرینه گازی ایران در پارس جنوبی یعنی قطر به دنبال تصاحب بازارهایی است که ایران سال‌های دراز به آنها چشم دوخته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس همانطور که بارها از سوی مسؤولان صنعت نفت ایران اعلام شده است اگرچه اولویت اصلی صادرت گاز ایران کشورهای منطقه و همسایه است،اما بازارهای اروپایی نیز از اهداف بلند مدت صادرات گاز ایران هستند به طوری که از قدیم برخی کشورها مانند یونان و سوئیس مشتری گاز ایران بودند و مذاکراتشان به دلیل مسائل سیاسی این مذاکرات متوقف ماند.

با توجه به محدودیت انتقال گاز از طریق خط لوله، صادرات گاز ایران به مناطق دوردست مانند اروپا باید به صورت ال.ان.جی صورت پذیرد اما پروژه‌های تولید ال ان‌جی در ایران به دلایل مختلف از جمله تحریم متوقف مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اخیرا از انجام مذاکره های متعدد در مورد پروژه‌های جدید ال.ان.جی خبر داده و گفته است: امیدواریم بتوانیم از میان هشت متقاضی تاسیس واحدهای جدید که بیشتر آنها شرکت های بین المللی هستند، برای شیوه ورود به پروژه های ال.ان.جی در آینده تصمیم بگیریم.

به گفته این مقام مسؤول ظاهرا شرکت های متقاضی مشارکت در پروژه های ال.ان.جی پیشنهادهای خود را مطرح کرده اند و ایران در حال تصمیم گیری برای انتخاب شرکت اصلح است که به محض اعلام شدن خط مشی از سوی وزیر نفت، تصمیم نهایی گرفته می شود.

بر این اساس تاکنون سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال.ان.جی در ایران تعریف شده که به دلیل تحریم، دو پروژه پارس و پرشین ال.ان.جی متوقف شده است.

مسئولان شرکت ملی صادرات گاز پیش از این اعلام کرده بودند روند تکمیل پروژه ایران ال.ان.جی که بیش از ٥٠ درصد پیشرفت دارد، با لغو تحریم ها شتاب می گیرد.

گزارش فارس حاکی است در حالی ایران هنوز کوچکترین را برای تولید ال ان جی برنداشته است، براساس آمار و اطلاعات رسمی صادرات ال ان جی قطر به اروپا کاهش و در عوض صادرات آن به آسیا ٧١ درصد افزایش یافته است.

همچنین باید گفت کاهش صادرات به اروپا با افزایش صادرات قطر به بازارهای خاورمیانه و جنوب آسیا همراه بوده است،به عنوان مثال صادرات قطر به مصر، پاکستان، کویت و هند در همین زمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ٧١ درصد افزایش از ٦ میلیارد به ١٠,٣ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اعمال تغییرات در قراردادهای بلندمدت صادرات گاز قطر به کشورهای پاکستان و هند عامل اصلی افزایش صادرات قطر است. همچنین افزایش تقاضای داخلی مصر و کاهش تولید داخلی گاز این کشور و افزایش تقاضای کویت تحت تاثیر قیمتهای پایین محموله‌های LNG عامل دیگر افزایش صادرات قطر به این کشورهاست.

با این شرائط به نظر می رسد ایران نه تنها برای صادرات گاز به اروپا مشکلات عدیده ای دارد بلکه کشورهای دوردست آسیایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند زیرا رقیب سرسخت ما در پارس جنوبی، چشم به بازارهای ایران دوخته است که سالهاست ایران با آنها در حال رایزنی و مذاکره بوده است.

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۵۸
تعداد بازدید : ۵۸۵