برنامه ششم توسعه با رویکرد تولید اقتصادگرا تدوین شود

برنامه ششم توسعه با رویکرد تولید اقتصادگرا تدوین شود
برنامه ششم باید بر اساس اقتصاد مقاومتی و برون نگری مصوب شود تا به این ترتیب تولید اقتصادگرا را مد نظر قرار دهد.
به گزارش خبرنگار شانا، محسن جلال پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی درباره برنامه ششم گفت: به طور کلی اگر برنامه ای قرار است نوشته شود باید برای فضای کسب و کار، نوآوری و قضایی حقوقی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه ششم باید بر اساس اقتصاد مقاومتی و برون نگری مصوب شود تا به این ترتیب تولید اقتصادگرا را مد نظر قرار دهد.

وی با بیان این که نباید برنامه، پرو‍‍ژه محور باشد، تصریح کرد: پروژه باید پیوست برنامه باشد، برنامه هایی که ما می نویسیم به ویژه در دوران اخیر به طور عمده به انتظارهای بخش های مختلف و دستگاه های متعدد بدل شده است.

جلال پور ادامه داد: استراتژی کلی در برنامه ها دیده نمی شود و به نظر می رسد در برنامه ها ما نمی توانیم به آنچه می خواهیم برسیم. 

وی ادامه داد: به نظر کارشناسان مهم ترین انتظارات از یک برنامه توسعه ای پرداختن به این است که چگونه ناهماهنگیهای ملی و منطقه ای، بلند مدت و کوتاه مدت بخشهای مختلف اقتصادی را و همچنین واگراییهایی که بین این بخشها وجود دارد تبدیل به همگرایی و هماهنگی کنیم.

جلال پور افزود: دومین خواسته از برنامه ملاحظات آنچه که در آینده رخ خواهد داد، روندها و سرنوشت آینده برای توسعه ملی باید در برنامه ها دیده شود، همین طور باید رویکرد برنامه از نگاه منابع به نگاه به ایده ها، بهره وری، ظرفیتها و منابع انسانی و همچنین خلاقیتها تغییر کند.

وی گفت: دورانی که ما به درآمدهای نفتی تنها نگاه می کردیم و برنامه ریزی داشتیم گذشته، ایجاد تسهیلات لازم برای کارآمدسازی نظام اجرایی کشور یکی از ایده ها و نیازهای برنامه است که کاستیها در نظام انگیزشی و پاسخگویی در کشور مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

جلال پور ادامه داد: آنچه در برنامه ششم باید مورد توجه قرار گیرد تکرار نشدن برنامه های گذشته است زیرا باید نگاه آینده شناسانه در تدوین برنامه مد نظر قرار گیرد تا به این ترتیب توانایی خلق مزیت برای کشور در راستای توسعه آن لحاظ شود. در برنامه ششم نگاه به اسناد بالادستی ضروری است و تغییر پارادایم کشور از اقتصاد نفتی محدود و اقتصاد متکی به منابع باید جدا شود.

۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۳۹۶