وابستگی نفتی سایه سنگین بر سر اقتصاد

وابستگی نفتی سایه سنگین بر سر اقتصاد
کارشناسان معتقدند وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و نبود مدیریت صحیح ، سایه سنگینی بر سر اقتصاد کشور انداخته و مشکلاتی را به همراه داشته است.

 

محمد علیپور نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی در هر کشوری، به یکباره پدید نمی آید معمولا ریشه آن به سال های گذشته برمی‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که سبب شده اقتصاد از پویایی کامل برخوردار نباشد وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بوده است.
 
 علیپور در ادامه با اشاره به اینکه درهر مقطعی سیاست‌های نفتی نوسان داشته اظهار کرد: متاسفانه با پایین آمدن درآمدهای نفتی ،اقتصاد کشور لطمه می خورد و می تواند مشکلات را دو چندان نماید.
 
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه وابستگی به نفت را باید به حداقل رساند یادآورشد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا بتوان استعدادها و ظرفیت های بالقوه را به بالفعل کرد.
 
علیپور در ادامه گفت: سیاست گذاری و برنامه ریزی ها باید به گونه ای عملیاتی شود که کمترین نیاز و وابستگی به خارج وجود داشته باشد. 
 
به گفته وی، باید دانش فنی روز و فناوری های نوین  ، در اقتصاد بکار گرفته شود چرا که با استعدادیابی دراین زمینه، می توان به خودکفایی اقتصاد دست پیدا کرد. 

*** نبود مدیریت صحیح بر امور اقتصادی


غلامحسین خورشیدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از شرایط بیرونی و ساختارهای اقتصادی و یکپارچه نبودن اقتصاد است که بایستی با تصمیم گیری های کلان این مشکلات مرتفع شود.

خورشیدی ادامه داد: دولتی بودن اقتصاد و مشکلات ناشی از نبود مدیریت صحیح، سایه سنگینی بر اقتصاد انداخته که از این رو نمی توان انتظار داشت که این مشکلات به راحتی بهبود یابد.

*** وابستگی به نفت، مشکلات اقتصادی را به دنبال دارد

دراین راستا خالقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ریشه مشکلات اقتصادی با کشف نفت طی صد سال گذشته آغاز شد چرا که در آن زمان محصولات مورد نیاز که امکان تولید آن در داخل وجود نداشت به کشور وارد می شد.

وی گفت:همچنین علی رغم اینکه در برنامه های توسعه صحبت از کوچک شدن دولت به میان است اما شاهد رشد روز افزون تصدی گری دولت هستیم که همین امر مشکلات اقتصادی را دو چندان کرده است.

خالقی با تاکید براینکه برنامه های زیادی برای عبور از این موانع تدوین شده است افزود:تا زمانیکه اقتصادکشور وابسته به نفت است، نباید انتظار داشت مشکلات اقتصادی مرتفع شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد باید از سیاست جدا باشد چرا که این امر تاثیر بسزایی در عقب ماندگی کشور دارد.

 

۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۵۶۰