تاثیر Brexit بر بازارهای جهانی پتروشیمی

تاثیر Brexit بر بازارهای جهانی پتروشیمی
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی را باید مهمترین رخداد این روزهای غالب بازارهای جهانی به شمار آورد و این مسئله می تواند بر بازارهای جهانی پتروشیمی تاثیر گذار باشد.

رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا که به برکسیت  Brexit ( مخفف Britain to Exit  ) موسوم شده است را می توان یکی از پدیده های  تاثیر گذار بر معادلات، مناسبات، قیمت ها و ساز و کارهای اقتصادی در جهان خواند.

 احتمال عقب نشینی بیشتر قیمت ها در بازارهای جهانی پس از سقوط قیمت سهام یکی از این موارد به شمار می رود که می تواند بر بازار محصولات پتروشیمی نیز تأثیر گذار باشد ولی این هشدار به موشکافی بیشتری برای بازار محصولات پتروشیمی نیاز دارد.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی را باید مهمترین رخداد این روزهای غالب بازارهای جهانی به شمار آورد. کاهش ارزش پوند و یورو ، افزایش ارزش دلار امریکا، ریزش قیمت اغلب بازارهای سهام ، سقوط قیمت جهانی نفت خام و افزایش بهای طلا اولین خروجی های این خروج به شمار آمده ولی هنوز واقعیت های آن به صورت کامل خودنمایی نکرده است. به نظر می رسد با توجه به گسترده بودن این واقعیت و عدم تأثیرگذاری کامل آن ، روزهای آینده شاهد تغییراتی جدی در بازارهای کالایی خواهیم بود که از آن جمله می توان به نوسان قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

 با توجه به کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و افت بهای بسیاری از محصولات پالایشی و خوراک مایع صنایع پتروشیمی همچنین قیمت برخی از اولفین ها ، در نگاه اول باید منتظر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی باشیم ولی این تمام ماجرا نیست. در بازار جهانی محصولات پتروشیمی پس از سه ماه کاهش مداوم قیمت ها ، شاهد بودیم که بهای این کالا در هفته گذشته به ثبات رسید و روند کاهشی آن متوقف شد.

این وضعیت در شرایطی پدید آمد که بازارهای جهانی خود دیگر به خروج از ماه رمضان و رکود سنتی تقاضا در شرق آسیا و یا کشورهای اسلامی امیدوار بوده و منتظر افزایش حجم خرید بوده و هست. این ویژگی نشان می دهد که این روزها بازار خود را برای افزایش قیمت ها آماده کرده هرچند که از هم اکنون نیز سیگنال هایی برای خروج از رکود را شاهد هستیم. از طرف دیگر با توجه به کاهش فاصله قیمتی بین اولفین ها مخصوصاً اتیلن و پلیمرها و پلی اتیلن ها ، شاهد این واقعیت هستیم که سودآوری شرکت های پتروشیمی به شدت کاهش یافته یعنی عرضه کنندگان اصلی از یک سو مجبور به کاهش حجم تولید بوده و از سوی دیگر برای رشد قیمت ها تلاش بیشتری به خرج خواهند داد. با توجه به این شرایط و همچنین فرارسیدن زمان تقاضای فصلی بسیاری از پلیمرها همچون پلی اتیلن ترفتالات بطری برای ظروف بسته بندی آب معدنی و برخی نوشیدنی های سرد و شیرین ، پلی اتیلن های سبک خطی و سبک فیلم و سایر گریدهای نایلون و نایلکس برای بسته بندی مواد غذایی ، پلی استایرن ها و مواد اولیه ظروف یکبار مصرف و همچنین برخی گریدهای تولید لوله و یا برخی مصالح ساختمانی ، می توان به خودنمایی مجدد تقاضا باز هم امیدوار بود.

از طرف دیگر کاهش قیمت جهانی نفت خام و کاهش ارزش دلار نیز فاکتورهای مهمی به شمار می روند که به صورت روانی و فنی بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی تأثیرگذار خواهند بود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که التهابات فعلی در بازارهای جهانی و ثبت جمعه سایه بورس های معتبر جهانی گذرا خواهد بود و به جز کشورهای اروپایی آن هم در اروپای غربی، غالب کشورهای جهان به سرعت از این فاز التهاب و هشدار گذر خواهند کرد و به وضعیت طبیعی پیشین باز می گردند.

با توجه به این موارد باید این گونه استناد کرد که هرچند در شرایط فعلی شاهد بحرانی در بازارهای جهانی هستیم ولی بر واقعیت های بنیادین آن تأثیر بسزایی نخواهد داشت و رشد قیمت ها سرنوشت محتوم این بازار خواهد بود هرچند که برکسیت این سرنوشت را به تعویق خواهند انداخت. به عبارت ساده تر پس از یک فاز ابهام در بازارهای جهانی و تعویق تقاضا ، باز هم بازار محصولات پتروشیمی با رشد قیمت ها رونق خواهد گرفت.

منبع: پایگاه خبری نیپنا

۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۴۲۳