تولید نفت از یک میدان مشترک با عراق دو برابر می‌شود

تولید نفت از یک میدان مشترک با عراق دو برابر می‌شود
تولید نفت خام از میدان نفتی یادآوران که مشترک با عراق است تا پایان خردادماه امسال دو برابر می‌شود.
سلبعلی کریمی ـ مدیرعامل شرکت نفت اروندان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اعلام اینکه تولید نفت از میدان مشترک نفتی اروندان تا پایان خرداد ماه افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر تولید نفت از این میدان روزانه 10 هزار بشکه است که با اقدامات صورت گرفته این رقم به 20 هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی در مورد چگونگی افزایش تولید نفت خام این میدان مشترک با عراق توضیح داد: رسیدن تولید زودهنگام میدان یادآوران به 20 هزاربشکه در روز به علت نصب تاسیسات موقت سرچاهی توسط شرکت چینی ساینوپک است.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت اروندان نفت تولید شده از این میدان بعد از فرآورش بر سر چاه به دارخوین می‌رود و سپس به پالایشگاه آبادان تحویل داده می‌شود.

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای توسعه تاسیسات دارخوین برای تحویل نفت میدان یادآوران در آینده انجام شده است یا خیر نیز گفت: کارهای توسعه‌ای انجام شده است البته انجام مراحل نهایی توسعه تاسیسات دارخوین نیازمند سرمایه‌گذار خارجی است.

به گزارش ایسنا به گفته مدیران نفتی، توسعه میدان نفتی یادآوران از جمله پروژه‌های استراتژیک صنعت نفت کشور است؛ میدانی به ابعاد 15 در 45 کیلومتر و در 70 کیلومتری جنوب غرب اهواز در نوار مرزی ایران و عراق.

حجم نفت درجای میدان یادآوران بیش از 12 میلیارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزایش این رقم تا حدود 30 میلیارد بشکه نیز وجود دارد. هم‌چنین گاز همراه نفت این میدان حدود 12.5 تریلیون فوت مکعب است و مایعات گازی آن حدود 1.9 میلیارد بشکه تخمین زده شده که به ترتیب حدود 2.7 تریلیون فوت مکعب گاز و 397 میلیون بشکه مایعات گازی آن قابل استحصال است.

قرارداد توسعه‌ میدان نفتی یادآوران به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در فاز نخست پس از سه هزار ساعت مذاکرات کارشناسی در آذر سال 1386 به امضای شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) به عنوان کارفرما و شرکت ساینوپک چین رسید و شرکت چینی کار خود را از مرداد 1387 آغاز کرد.

علی‌رغم اینکه در این قرداد شرکت چینی موظف شده بود تولید زودهنگام از این میدان را طی 25 ماه (شهریور 1389) عملیاتی کند، اما به گفته کارشناسان، به دلیل این که شرکت چینی ساینوپک در توسعه میدان‌های نفتی تجربه‌ای نداشت و توسعه میدان یادآوران اولین تجربه آنها محسوب می‌شد، این کار با 17 ماه تاخیر روبه‌رو شد.

هم‌چنین توسعه این میدان در سه فاز برنامه‌ریزی شده است که در فاز نخست، تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت طی مدت 48 ماه پس از زمان مؤثر شدن قرارداد بود و این زمان بر اساس قرارداد قابل تمدید به 59 ماه نیز است.

بر اساس قرارداد تکمیل فاز نخست این میدان مشترک با عراق باید در اوایل تابستان 1391 محقق شود که با توجه به روند کار پیمانکار چینی در طرح تولید زود هنگام بعید به نظر می‌رسد که حتی فاز نخست در مدت 59 ماه کامل شود.

در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران تولید 180هزار بشکه و در فاز سوم نیز دستیابی به مجموع تولید 300 هزار بشکه نفت سبک و سنگین پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، البته با توجه به اینکه کشور عراق تاکنون از این میدان برداشتی نداشته است، با عملی شدن طرح تولید زود هنگام، ایران از عراق در برداشت نفت خام از یکی از میادن مشترک با عراق سبقت می‌گیرد اما مشخص نیست که پیشتازی ایران همچنان ادامه یابد.

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۰۵۵