برابری تولید روزانه ایران با قطر در پارس جنوبی

اتمام بارگیری سکوی فاز ٢١ در یاردخرمشهر

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بارگیری سکوهای فازهای A19 و B18 در هفته گذشته و سکوی فاز 21، گفت: امسال 5 فاز از پارس جنوبی راه‌اندازی خواهد شد از این رو تولید ایران از پارس جنوبی به روزانه 526 میلیون متر مکعب خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید روزانه ایران از سال 96 از تولید روزانه قطر بیشتر باشد.

 برابری تولید روزانه ایران با قطر در پارس جنوبی

به گزارش «فرصت امروز»، بارگیری سکوی ٢٧٠٠ تنی فاز ٢١ در یاردخرمشهر روز گذشته آغاز شد و امروز به پایان می‌رسد. علی‌اکبر شعبانپور در حاشیه بارگیری سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی با بیان اینکه امسال ٦سکوی پارس جنوبی بارگیری و نصب خواهد شد، گفت: از اواخر سال ٩٢ تا پایان امسال 10 سکو از یاردخرمشهر توسط متخصصان داخلی بارگیری و راه‌اندازی می‌شود. این اقدامات منجر به رونق اقتصادی در منطقه، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری متخصصان ایرانی، تقویت پیمانکاران داخلی، ایجاد امنیت اجتماعی و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها موجب شد تا هزینه تمام شده طرح‌های پارس جنوبی افزایش یابد، تاکید کرد: خوشبختانه ساخت عرشه‌های فازهای پارس جنوبی توانمند شدن پیمانکاران داخلی بدون همراهی خارجی‌ها محقق شده است، اما به دلیل تحریم‌‌ها و نبود فاینانس برخی از هزینه افزایش یافت به طوری که قرارداد اولیه فاز19 پارس جنوبی، 412 میلیون دلار بود که در نهایت با ساخت 3 سکو و سکوی اقماری به 957 میلیون دلار افزایش یافت. همچنین قرارداد اولیه فاز 20 و 21 از 300 میلیون دلار به 720میلیون دلار رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه با انجام مراحل نصب و بهره‌برداری از سکوی ٢١ پارس جنوبی نزدیک به یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه می‌شود، تصریح کرد: عملیات بارگیری این سکوی دو ماه دیگر اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران ایرانی توانستند در شرایط سخت تحریم و با وجود بیشترین محدودیت‌ها در تامین منابع مالی، پروژه‌های پارس جنوبی را به سرانجام برسانند، اعلام کرد: در زمستان امسال گاز فازهای ١٩ و ٢٠ و ٢١ به شبکه سراسری تزریق خواهد شد. البته با راه‌اندازی سکوهای B17 و B18 این میزان افزایش خواهد یافت.

شعبانپور با بیان اینکه بیش از 60 درصد از تجهیزات استفاده شده در ساخت عرشه فاز 21 از داخل تامین شده است، افزود: بومی‌سازی تجهیزات نفت موجب شده تا در بیشتر پروژه‌های نفتی به توان داخلی تکیه کنیم برای نمونه سیستم کنترل BCS توسط شرکت کرمان تابلو داخلی شده است.

وی با ارائه آمارهای متنوعی از وضعیت افزایش تولید گاز در پارس جنوبی گفت: سیاست وزارت نفت برداشت حداکثری از میدان گازی پارس جنوبی و کاهش فاصله ایران و قطر است. با تزریق منابع مالی به پروژه‌های پارس جنوبی، ‌تولید روزانه ایران در سال 96 از قطر بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پارس جنوبی در آینده 40 سکو خواهد داشت، گفت: از پیمانکاران داخلی برای پروژه‌های آتی پارس جنوبی بهره خواهیم برد و در برنامه‌های آتی شرکت نفت و گاز پارس از جمله نصب ایستگاه و تقویت فشار و نگهداشت تولید از توان داخلی استفاده می‌کنیم.

همچنین در این نشست خبری ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با تشریح وضعیت ساخت سکوهای فاز 20 و 21 پارس جنوبی، گفت: 12 هزار نفر کارگر در این پروژه فعال بودند. این فعالیت مهندسی پیش از تحریم توسط خارجی‌ها با چند برابر قیمت کنونی انجام می‌شد اما امروز توسط مهندسان داخلی در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه امروز پیمانکاران داخلی در منطقه خاورمیانه و جنوب اقیانوس هند حرف اول را می‌زند، تاکید کرد: توانمندی ما به‌گونه‌ای است که قدرت ریسک افزایش یافته است به طوری که 5. 5 هزار تن بار با یک شناور منتقل می‌شود.

رحمانی همچنین درباره سکوی فروزان نیز اعلام کرد: تصمیم گرفته شد تا این سکو به ایران منتقل شود که این کار در حال انجام است، بخشی از تجهیزات و مصالح باقی مانده که قرار است این سکو توسط پیمانکاران داخلی ساخته شود. البته در حال حاضر با مشکل مالی و قانونی مواجه است که امیدواریم ظرف دو ماه آینده حل شود.

یادآروی می‌شود دو سکویA19 و B18 در یاردهای خرمشهر و بندرعباس بارگیری شده است.

۶ تیر ۱۳۹۵ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۴۳۵