رئیس جمهوری: بخش خصوصی می‌تواند موتور صادرات غیرنفتی در کشور را به حرکت در آورد

رئیس جمهوری: بخش خصوصی می‌تواند موتور صادرات غیرنفتی در کشور را به حرکت در آورد
رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای ثابت هدف بویژه در منطقه، گفت: بخش خصوصی می‌تواند موتور صادرات غیرنفتی را در کشور به حرکت در آورد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، دیشب (شنبه، پنجم تیرماه) در ضیافت افطار با فعالان عرصه اقتصاد کشور، گفت: همه فعالان اقتصادی، کارآفرینان، اصناف و بانکها در کنار دولت، باید دست به دست هم دهند و برای افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال تلاش کنند.

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای ثابت هدف بویژه در منطقه، افزود: کارآفرینان و بخش خصوصی می‌توانند موتور صادرات غیرنفتی در کشور را به حرکت در آورند، همچنین ضروری است یک بخش از تولید داخلی کشور به صادرات اختصاص یابد.

وی به ارتقا و بهبود رتبه بندی فضای کسب و کار ایران از ١٥٢ به ١١٨ اشاره و تصریح کرد: ما هنوز باید برای بهبود فضای کسب و کار در کشور تلاش بیشتری کنیم، زیرا بهبود فضای کسب و کار به جذب سرمایه ها کمک می‎کند و افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان با سرمایه و منابع مالی، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

روحانی به نقش بانکها در افزایش تولیدملی و ایجاد اشتغال اشاره و عنوان کرد: تا بانکها به حرکت در نیایند و نرخ سود تسهیلات متعادل نشود، بخشی از مشکلات در این دو حوزه قابل حل نیست.

رئیس جمهوری به موضوع کاهش تورم از بیش از ٤٠ درصدی در شهریور ٩٢ به کمتر از ١٠ درصد در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با تک رقمی شدن نرخ تورم اکنون سرمایه گذار نگران نرخ تورم نیست و در همین ارتباط باید به سمت تک نرخی شدن ارز نیز حرکت کنیم.

وی افزود: امروز قدمهای خوبی در زمینه ارز برداشته شده و آخرین گزارشهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که صف طولانی برای دریافت اعتبارات ارزی برای صادرات و واردات از بین رفته و دوره انتظار برای دریافت این اعتبارات ازچهارماه به یک روز رسیده است که این از آثار برجام است.

روحانی یکی از تصمیمهای دولت را اصلاح لایحه بودجه برشمرد و تصریح کرد: بزودی در همین ارتباط لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کنیم که در آن، دو تبصره برای تقویت و اصلاح امور بانکها و پرداخت بدهی دولت به بانکها و پیمانکاران گنجانده شده و امیدواریم اگر مجلس این لایحه را تصویب کند برای اولین بار گام بسیار خوبی در زمینه اصلاح امور بانکی برداریم و همسو با این حرکت نیز برای تک نرخی کردن ارز تلاش می‌کنیم که این اصلاحات، گامهای مهمی در حوزه اقتصاد کشور است.

رئیس جمهوری با بیان این که موتور قوی بخش غیردولتی می‌تواند اقتصاد و جامعه را به حرکت در آورد، عنوان کرد: دولت همه تلاش خود را برای کاستن از مقررات دست و پا گیر، ایجاد فضای رقابتی بدون رانت و جلوگیری از قاچاق کالاها بکار گرفته است که این موارد کمک شایانی به تولید کشور خواهد کرد.

دولت، با تدبیر از شرایط سخت عبور کرد

محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم با اشاره به شرائط سخت اقتصادی در ابتدای دولت یازدهم که به زعم اکثر اقتصاددانان وضع نابهنجار اقتصادی به شمار می‌رفت، گفت: دولت توانست با تدبیر و حسن انجام مذاکرات در عرصه بین‌الملل این مشکلات را برطرف و از این شرائط دشوار و تنگناهای اقتصادی عبور کند.

وی، کنترل تورم و رکود، ایجاد اشتغال و افزایش نرخ رشد اقتصادی را از جمله توفیقهای دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: ما باید از کاهش تورم در راستای توسعه و رونق اقتصادی استفاده کنیم.

جلال پور توجه به سیستم بانکی کشور و اصلاح نظام بانکی، تلاش برای حضور در بازارهای رقابتی جهان و توجه به مقوله صادرات در جهت ایجاد اقتصادی برونگرا و متناسب کردن تحولات نرخ ارز با شرائط اقتصادی داخلی و خارجی را از جمله اقدامهای موثر در توسعه و رشد اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: اکنون که اقتصاد ایران و شکوفایی آن در اولویت است باید در جهت این شکوفایی و ایجاد اصلاحاتی بنیادین در آن گامهای اساسی برداریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین خواستار توجه و تلاش دولت و مسئولان برای رفع موانع و مشکلات اساسی در مسیر فعالیت واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان و کارآفرینان شد.

۶ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۳۷۳