افزایش ظرفیت انتقال محصولات نفتی از کانال پاناما

ظرفیت تردد کشتی های حامل محصولات نفتی از آبراه پاناما افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد: عبور شناورهای حامل محصولات نفتی از کانال گسترش یافته پاناما که قرار است روز یکشنبه (٦ تیر ماه) افتتاح شود، افزایش یابد، اما تاثیر محدودی بر انتقال نفت خام داشته باشد.

سازمان کانال پاناما روز یکشنبه سومین سد متحرک بالابر این آبراه را پس از تکمیل طرح توسعه پنج میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلاری که برای نخستین بار در بیش از یک قرن صورت می گیرد و موجب تسریع عبور کشتیها و فراهم آوردن امکان عبور کشتیهای بزرگ تر می شود، افتتاح خواهد کرد.

این اداره می افزاید: از آنجا که نفت خام معمولا در تانکرهای بزرگتر از ظرفیت مجاز تازه این کانال حمل ونقل می شود، انتظار می رود تنها آمدوشد کشتی ها و شناورهای کوچکتر حامل محصولات نفتی، در این آبراه افزایش یابد.

محصولات پالایش شده که از شمال به جنوب قاره آمریکا انتقال داده می شود، معمولا در کشتی های نفتکش پاناماکس حمل می شوند که متناسب با ظرفیت این آبراه پیش از گسترش آن است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود افزود: بیشتر تردد کشتی ها مرتبط با نفت در سال ٢٠١٥ در این آبراه از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام و سوی جنوب بود که سوخت دیزل و بنزین بیشترین سهم را در این رفت و آمدها داشته است.

صادرات فزاینده محصولات پالایشی شده آمریکا از ساحل خلیج مکزیک به سوی ساحل غربی جنوب آمریکا با مقاصدی مانند شیلی، اکوادور و پرو از این آبراه به عنوان یک مرکز ترانزیت استفاده می کند.

ساحل خلیج مکزیک آمریکا در سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١٥٩ هزار بشکه میعانات به این کشورها صادر کرد که نسبت به سال ٢٠١٤ میلادی ٢٥ درصد افزایش یافته است.

این اداره افزود: حدود ٦٣ هزار بشکه در روز بنزین موتور در سال گذشته (٢٠١٥) در همین مسیر منتقل شد، در حالی که در سال ٢٠١٤ میلادی ٤٢ هزار بشکه در روز بوده است.

سومین مجموعه از سدهای بالابر و متحرک آبراه پاناما، امکان عبور چهار کشتی را در روز می دهد که متناسب با شناورهایی با ظرفیت حدود ٤٠٠ هزار تا ٦٠٠ هزار بشکه است.

این اداره افزود: گسترش اخیر ظرفیت آبن ابراه در هنگامی صورت می گیرد که عوارض عبور کشتی های خالی ویژه حمل محصولات نفتی از سال ٢٠٠٩ به این سو به علت افزایش ذخایر این محصولات در جهان در پایین ترین میزان قرار دارد.

۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۳۷۳