نفت، طلا، ارز و بورس در انتظار مسیر جدید

روز جمعه نهایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عامل فشار بر کالاهای پرریسک‌تر شد.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با افت هفتگی ٩/ ٠ درصدی همراه شد. روز جمعه نهایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عامل فشار بر کالاهای پرریسک‌تر شد. همچنین رشد شاخص دلار (با افت پوند و یورو) افت ٥/ ٤ درصدی نفت را روز جمعه رقم زد. نگرانی‌ها نسبت به احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نفت را در دو هفته اخیر با افت ١/ ٣ درصدی همراه کرد. در شرایط کنونی تداوم ریسک‌گریزی و چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با تداوم افت پوند و یورو) می‌تواند فشار بر نفت را حفظ کند. اما برخی کارشناسان معتقدند حمایت عوامل بنیادین و چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضا به تعادل می‌تواند اثر این عامل را مقطعی کند. عدم قطعیت کنونی بازار می‌تواند نوسانات نفت را تشدید کند. در فضای کنونی بازار شاهد کم واکنشی نسبت به کاهش ٧ موردی دکل‌های نفتی آمریکا (برای اولین بار در یک ماه گذشته) بودیم.
 بازار سهام
رشد با احتیاط شاخص با سیگنال جهانی
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ٢٧ واحدی (٠٤/ ٠ درصدی) همراه شد. با اینکه در دو روز پایانی هفته گذشته رشد ٤/ ١ درصدی شاخص رقم خورد، اما طبق انتظارات و با توجه به تداوم نشانه‌های هیجان در بازار، رشد اخیر شاخص پایدار نبود. بنابراین روز گذشته بازار در جهت صعودی آغاز به کار کرد، اما در میانه معاملات روند حرکت شاخص تغییر کرد. اثر افت اخیر قیمت نفت و تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها با نهایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شرایط احتیاطی را میان معامله‌گران تشدید کرد. عاملی که فشار فروش را در برخی نمادهای گروه‌های کالایی از جمله فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی و کانه‌های فلزی افزایش داد. در شرایط کنونی با توجه به زمان‌بری اثرگذاری عوامل بنیادین از جمله کاهش نرخ سود بانکی بر بازار، این عوامل به تنهایی نمی‌توانند محرکی برای رشد پایدار شاخص باشند.
 بازار ارز
سیگنال‌های جهانی به دلار
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی همراه شد. روز جمعه با اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افت ارزش پوند و یورو و رشد دلار در سطح جهانی رقم خورد. به‌صورتی که ارزش پوند در سطح جهانی به کمترین مقدار در ٣٠ سال اخیر رسید و دلار در سطح بین‌المللی با بیشترین رشد از زمان بحران جهانی ٢٠٠٨(رشد ٢ درصدی) همراه شد. انتظار می‌رفت با رشد تقاضای آربیتراژی نرخ دلار با رشد همراه شود یا با توجه به نرخ برابری ارزها، افت یورو و پوند را به دنبال داشته باشد. بنابراین روز گذشته افت ١٦٠ تومانی پوند را شاهد بودیم. از سوی دیگر، با توجه به رشد اونس طلای جهانی و رابطه الاکلنگی سکه افزایش عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه رقم خورد. امری که عامل فشار بر نرخ دلار بود. برآیند این عوامل نوسانات دلار را محدود کرد.
بازار سکه
بازگشت سکه به اوج شهریور ٩٢
دیروز هر سکه طرح جدید با جهش ٣٣ هزار تومانی (بیشترین رشد از ٢٤ بهمن ٩٤) به قیمت یک میلیون و ٦١ هزار تومان (بیشترین قیمت از شهریور ٩٢) معامله شد. روز جمعه، تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران با اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اونس را به بالاترین سطح در دو سال اخیر (١٣٦٢ دلار) رساند و اونس بالاتر از ١٣٠٠ دلار ایستاد. تداوم ریسک‌گریزی در بازارها، خوش‌بینی‌ها به حمایت سکه از اونس را تقویت کرده است. همچنین با توجه به تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه انتظار می‌رفت این معامله‌گران با افزایش عرضه ارز مانع از جهش سکه شوند. اما برخلاف انتظارات شاهد رشد اندک نرخ دلار بودیم. این عامل در کنار کاهش تقاضای مناسبتی سکه با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان، باعث تشدید حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه شد.
بازار طلای جهانی
حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٤/ ١ درصدی همراه شد. اعلام نتیجه رفراندوم برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز جمعه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه، اونس را در میانه معاملات به بالاترین سطح دو سال اخیر (١٣٦٢ دلار) رساند؛ بازارهای سهام اروپا بیشترین افت از سال ٢٠٠٨ و شاخص بازارهای سهام آمریکا بیشترین افت در ١٠ ماه اخیر را ثبت کردند. همچنین افت پوند (به کمترین مقدار در ٣٠ سال) و ارزش یورو، رشد ٢ درصدی (بیشترین از ٢٠٠٨) شاخص دلار را به همراه داشت. بنابراین اثر منفی رشد شاخص دلار با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران کاملا جبران شد. چشم‌انداز تداوم ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از اونس است. بانک‌های مرکزی اعلام کرده‌اند که برای کاهش نوسانات بازارها اتخاذ سیاست‌های انبساطی را در نظر دارند؛ بنابراین چشم‌انداز کندتر شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل دیگر حمایت از اونس است.
۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۳۹۶