نشست سفیر پاکستان در اتاق تهران با فعالان اقتصادی

نشست سفیر پاکستان در اتاق تهران با فعالان اقتصادی
سفیر پاکستان با حضور در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ضمن آنکه به استقبال سفر پیش روی هیأت تجاری اتاق تهران به کراچی و لاهور رفت، در جمع فعالان اقتصادی پایتخت به تشریح فرصت های اقتصادی کشور متبوع خود پرداخت.
نشست صبح امروز سفیر پاکستان با فعالان اقتصادی در اتاق تهران، به بهانه سفر هفته آینده هیأتی تجاری از این اتاق به کشور پاکستان اتفاق افتاد و رییس اتاق تهران و معاون امور بین الملل این اتاق، آقای خالد عزیز را در این نشست همراهی کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق ضمن خیرمقدم به سفیر پاکستان، تصریح کرد که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در سال جاری در مسیر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه قرار گرفته و از این رو، پس از آنکه این استراتژی در ابتدای سال جاری با کشور هند کلید خورد، نوبت به پاکستان رسید تا استراتژی گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه ادامه یابد.

برنامه های عملی هیأت اتاق تهران در پاکستان
آل اسحاق با بیان اینکه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان می تواند بیش از آنچه که هست توسعه یابد، خاطرنشان کرد که اگر تدابیر و شناخت های مناسبی از ظرفیت های اقتصادی دو کشور شکل بگیرد توسعه مناسبات امکان پذیر خواهد بود.
او با یادآوری اینکه اعضای اتاق تهران، از بزرگان حوزه های مختلف اقتصادی ایران هستند، تأکید کرد که هیأت اعزامی این اتاق با هدف اجرای برنامه های عملی و با دست پر به پاکستان خواهد رفت. آل اسحاق از سفیر پاکستان خواست به عنوان عضوی از دولت پاکستان سفر هیأت تجاری اتاق تهران را تسهیل کند.

انتقال مناسبات گرم سیاسی به روابط اقتصادی
پس از سخنان یحیی آل اسحاق، خالد عزیز بابر، سفیر پاکستان در تهران، با بیان اینکه از بدو استقلال پاکستان، روابط این کشور با ایران بر پایه استحکام و تعامل بیشتر شکل گرفته است، گفت: با حسن نیت سیاسی که در سطوح بالا میان دو کشور ایران و پاکستان حاکم شده است، این انتظار را داریم که این سطح از روابط به حوزه بازرگانی و اقتصادی نیز سوق پیدا کند.
خالد عزیز بابر، با توضیح اینکه ایران اولین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت، یادآور شد که پاکستان نیز اولین کشوری بود که در سال 57 خورشیدی، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت.
او در ادامه به سطح روابط سیاسی دو کشور اشاره کرد و توضیح داد که از سال 2008 میلادی که آصف علی زرداری بر کرسی ریاست جمهوری این کشور نشست، وی چهار مرتبه به ایران سفر کرده است و نخست وزیر پاکستان نیز سال گذشته به ایران آمد و این رفت و آمدها نشان می دهد که مناسبات سیاسی دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار است. او در عین حال یادآوری کرد که از سال 2008 میلادی تاکنون نیز رییس جمهور ایران دو بار به پاکستان سفر و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار داشته است ضمن آنکه رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه مجامع بین المللی نشست ها و ملاقات هایی را نیز با یکدیگر داشته اند.
خالد عزیز در ادامه به فرصت های تجاری پاکستان اشاره کرد و از کالاهایی همچون برنج، پارچه و منسوجات، چرم، مواد پتروشیمی، به عنوان محصولات عمده صادراتی این کشور نام برد. وی همچنین از نفت، ال پی جی، فناوری های ارتباطات، فولاد، خودرو، لاستیک و روغن های صنعتی به عنوان عمده کالاهای وارداتی پاکستان یاد کرد.
به گفته خالد عزیز، در سال 2011 میلادی حجم صادرات پاکستان به ایران معادل 162 میلیون دلار بود که این کشور در مقابل، 572 میلیون دلار کالا در این سال از ایران وارد کرد.

آمادگی پاکستان برای خرید 5 هزار مگاوات برق
سفیر پاکستان در تهران، پروژه هایی را که میان دو کشور در حال حتپاضر در جریان است مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان طبق برنامه باید تا دسامبر سال 2014 میلادی تکمیل شود که مراحل آماده سازی آن در حال حاضر برقرار است. او در عین حال به پروژه های مربوط به صادرات برق ایران به پاکستان اشاره کرد و افزود: بر اساس توافق دو کشور، پروژه صادرات 70 مگاوات برق از ایران به مناطق ایالت بلوچستان پاکستان در حال انجام است ضمن آنکه ماه گذشته توافق نامه ای برای خرید 1000 مگاوات برق از ایران به امضا رسید. سفیر پاکستان در تهران همچنین خبر داد که این کشور برای خرید 5000 مگاوات برق دیگر از ایران آمادگی دارد.

گوشت را از پاکستان بخرید
او از صادرات گوشت حلال به ایران نیز یاد کرد و آن را جزو برنامه های بلند مدت تجارت این کشور دانست. به گفته خالد عزیز، طبق توافق دو کشور، ایران 160 میلیون دلار گوشت از پاکستان خریداری خواهد کرد و کارخانه جدیدی نیز در همین خصوص در لاهور احداث شده است. به گفته سفیر پاکستان در تهران، ایران قصد دارد نزدیک به 800 میلیون دلار گوشت از پاکستان وارد کند و این یک فرصت اقتصادی ایده آل برای پاکستان است. خالد عزیز تصریح کرد: ایران به جای آنکه گوشت را از کشور برزیل بخرد، از پاکستان وارد کند و ما این آمادگی را داریم.
او به فعالان اقتصادی اتاق تهران پیشنهاد کرد که در سفر آتی هیأت تجاری این اتاق به پاکستان، 90 درصد وقت و برنامه های خود را روی بازدید از بخش های تولیدی و صنعتی پاکستان متمرکز کنند.
وی از صنایع تولید چرم، برنج، شکر، گندم، نساجی و پوشاک، گوشت، مواد غذایی دریایی، ادویه جات، کالاهای ورزشی، میوه جات و سبزی جات و نیز جواهرآلات به عنوان ظرفیت های اقتصادی پاکستان یاد کرد که هیأت تجاری اتاق تهران می تواند در این بخش ها با طرف های پاکستانی وارد مذاکره شود.
به گفته خالد عزیز، پاکستان پس از کشورهای آمریکا، چین و هند چهارمین تولیدکننده بزرگ نساجی است و در عین حال سومین صادرکننده بزرگ جهان در این بخش به نام این کشور ثبت شده است به گونه ای که 26 درصد بازار بین المللی این حوزه را پاکستانی ها در اختیار دارند.
او همچنین از کراجی، سیالکوت و ریسالپور به عنوان سه منطقه بزرگ و استراتژی تجاری و صادراتی پاکستان نام برد. به گفته سفیر پاکستان در تهران، در حال حاضر یک شرکت ایرانی در شهر سیالکوت کارخانه تولید ابزار و ادوات پزشکی احداث کرده و در حال فعالیت است.

دعوت از تجار ایرانی به اکسپو کراچی
خالد عزیز در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه های تجاری در پاکستان و رونق در این بخش اشاره کرد که به گفته وی بزرگترین نمایشگاه این بخش، اکسپو پاکستان است. او یادآوری کرد که اواخر سال جاری میلادی، اکسپو پاکستان برگزار می شود و از تجار و فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد تا در این نمایشگاه بزرگ شرکت کنند چرا که به زعم وی، این گردهمایی اقتصادی فرصت مناسبی برای بسط و توسعه روابط بازرگانی دو کشور ایران و پاکستان می تواند باشد.
او در خصوص اکسپو 2011 پاکستان توضیح داد که این نمایشگاه 500 میلیون دلار داد و ستد تجاری داشت و 548 شرکت از 52 کشور جهان در آن حاضر بودند و 11 هزار نفر نیز از این اکسپو بازدید کردند. به گفته وی، اکسپو بعدی در کراچی است که از 4 تا 7 اکتبر 2012 در این شهر برگزار می شود. سفیر پاکستان در ادامه به سازمان هایی اشاره کرد که در بخش تجارت و تسهیل امور در این حوزه فعال هستند. او از سازمان توسعه تجارت پاکستان و سازمان سرمایه گذاری پاکستان به عنوان دو نهاد بزرگ در این زمینه یاد کرد.
او در پایان سخنان خود که به معرفی بخشی از ظرفیت های اقتصادی کشور متبوعش اختصاص داشت، به خطوط پروازی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خط پروازی کراچی- زاهدان در روزهای شنبه و چهارشنبه برقرار است و خط لاهور- مشهد نیز روزهای یکشنبه هر هفته مسافران میان دو کشور را جابه جا می کند. خالد عزیز همچنین به هوای کراچی نیز اشاره ای داشت و گفت: دمای هوای کراچی معمولا از 27 تا 33 درجه سانتیگراد در نوسان است اما رطوبت این شهر 70 درصد است. لاهور نیز هوای گرم تری دارد که از 26 تا 41 درجه و رطوبت 36 درصد متغیرر است.

پروژه های صدور انرژی به پاکستان
در ادامه این نشست، محمد پارسا رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص کیفیت روابط دو کشور در حوزه برق و انرژی توضیحاتی داد. پارسا ابتدا برای آنکه میزان کیفیت تولیدات بخش انرژی ایران را به رخ سفیر پاکستان بکشد گفت: در کشورهای آفریقای جنوبی و عراق و چند کشور دیگر که بخش خصوصی ایران در حوزه انرژی فعال است، به این نکته اذعان می کنند که تنها اجناس اروپایی و ایرانی را می پذیرند. به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، در حال حاضر بخش خصوصی ایران 50 میلیون یورو پروژه و فاینانس با پاکستان برقرار کرده است و مقدمات صادرات 20 میلیون یورو ترانس پرقدرت به پاکستان نیز فراهم شده است. وی تأکید کرد که کیفیت محصولات ایرانی در بخش برق 20 تات 30 درصد گران تر از اجناس چینی است که پاکستانی ها می خرند اما این قیمت گران در طول 20 سال و با توجه به تلفات ارزان تر به مراتب به سود پاکستانی ها است.

آمادگی برای صادرات 100 میلیون یورویی
این فعال اقتصادی در ادامه افزود: بخش خصوصی ایران این آمادگی را دارد که تا میزان 100 میلیون یورو کالاهای الکتریکی به صورت فاینانس به پاکستان صادر کند. پارسا همچنین خبر داد که مراحل اجرایی فروش 1000 مگاوات برق از ایران به کشور پاکستان نیز به زودی آغاز می شود. او ادامه داد: بخش خصوصی ایران آمادگی کامل دارد که وارد مراحل اجرایی صادرات 5 هزار مگاوات برق به پاکستان باشد اما ترجیح می دهد که سرمایه گذاران پاکستانی برای احداث نیروگاه ها و یا سرمایه گذاری در این بخش ها وارد عمل شوند. او در عین حال به آمادگی بخش خصوصی ایران برای اجرای 800 کیلومتر خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره کرد و در مورد خرید نفت خام از ایران نیز پیشنهاد کرد که پالایشگاه های مشترک در کشور پاکستان احداث شود تا از این طریق صادرات نفت به منطقه با ارزش افزوده بالا توسعه یابد.

به جای جنس چینی، محصول ایرانی بخرید
پارسا همچنین افزود: پیشنهاد ما این است که با توجه به نیاز هند به 6 هزار مگاوات برق، و اینکه اقتصادی ترین مسیر انتقال این میزان برق صادراتی از ایران به این کشور مسیر خشکی است، بخش خصوصی این سه کشور به طور مشترک وارد اجرای این پروژه بزرگ شود. او پیش بینی کرد که این پروژه به استحکام بیشتر روابط اقتصادی سه کشور ایران، هند و پاکستان خواهد انجامید. پارسا در پایان خطاب به سفیر پاکستان گفت: همانطور که چندی پیش به مدیر توانیر پاکستان اعلام کردم، شما به جای خرید اجناس چینی در حوزه برق و انرژی ، محصولات ایرانی را که از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است خریداری کنید.
پارسا با اشاره به مشکلات بانکی فعالان اقتصادی ایران در پاکستان گفت:«پیمانکاران ایرانی هنگامی که در پاکستان، شرکتی را به ثبت می رسانند، باید وجوهی را به عنوان سپرده و ضمانت پرداخت کنند. در حالی که یا سایر کشورها اعتبار شرکت های ایرانی به سادگی و بدون ارائه سپرده تایید می شود.» او گفت:«پیمانکاران ایرانی به همین دلیل مناقصه های صنعت انرژی در پاکستان را ازدست می دهند.» اما سفیرپاکستان درایران نیزتوضیح داد که این موضوع به نظام پرداخت مالی دو کشور بازمی گردد و باید از طریق بانک مرکزی ایران و پاکستان برطرف شود.

ملاقات آل اسحاق با معاون ارزی بانک مرکزی
رییس اتاق تهران نیز گفت که پیش ازسفر به پاکستان برای بررسی رفع مشکلات و ارتقا سطح روابط بانکی ایران و پاکستان، ملاقاتی با معاون ارزی بانک مرکزی خواهد داشت.
آل اسحاق همچنین گفت:«به نظر می رسد، رفع مشکلات و موانع توسعه مراودات بانکی میان دو کشور به سادگی میسر شود. ضمن آنکه سابقه همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان طولانی است.»

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۷۹