ایران جایگزین ترکیه برای صادرات نفت کردستان عراق می‌شود؟

یک هیئت بلندپایه کردستان عراق قرار است در ماه جولای برای امضای موافقتنامه ساخت خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ایران برای ارسال به بازارهای جهانی، عازم تهران شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری روداو، یک هیئت بلندپایه کردستان عراق قرار است در ماه جولای برای امضای موافقتنامه ساخت خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان به ایران برای ارسال به بازارهای جهانی، عازم تهران شود.
ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران گفت، قرار است مدت کوتاهی پس از دیدار مقامات دو طرف در ماه آوریل «تفاهمی» بین وزارت نفت ایران و همتایش در اقلیم کردستان به امضا برسد.
به گفته ماهان زنگنه، معاون وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق هرچند هیچ ضرب الاجل زمانی ای برای امضای توافق نهایی مشخص نشده، اما یک هیئت بلندپایه از اقلیم کردستان قرار است پس از ماه رمضان برای پیگیری این خط لوله به تهران برود.
زنگنه به الجزیره گفته: «دو طرف در زمینه بحث های فنی خط لوله به پیشرفت هایی دست یافته اند. اما موضوعات باقی مانده شامل جنبه های سیاسی و تجاری قرارداد است.»
این قرارداد احتمالا شامل توافقی در زمینه گاز طبیعی نیز خواهد بود.
دباغ گفت، این موافقتنامه به نفع اربیل و تهران است زیرا خط لوله دومی در اختیار اقلیم کردستان قرار خواهد داد که قرار است در ابتدا روزانه 250 هزار بشکه نفت صادر کند.
دباغ در ادامه گفت: «هم اکنون روزانه حدود 400 تا 500 تانکر نفت کردستان را به ایران انتقال می دهند. اگر این حجم نفت از طریق یک خط لوله صادر شود، درآمدهای حاصل از صدور نفت بسیار شفاف تر خواهد بود و تاثیر حرکت تانکرهای سنگین نفتکش در جاده ها را نیز کاهش خواهد داد.»
این مقام اقلیم کردستان در ادامه گفت: «بازار ایران به ما نزدیک تر است و این در کنار کاهش هزینه کلی انتقال، قیمت نفت ما را نیز بالا می برد.»
دلیل اصلی ساخت خط لوله دوم داشتن گزینه ای جایگزین است که در صورت از دست رفتن دسترسی اقلیم به مسیر صادراتی خود از طریق ترکیه مورد استفاده قرار گیرد.
«در صورت هر گونه درگیری با ترکیه، چه نظامی و چه سیاسی، کردستان می خواهد به مسیر صادراتی دوم دسترسی داشته باشد...کردستان نباید برای صادرات خود تنها وابسته به ترکیه باشد.»
«اگر نفت از کرکوک نیز از طریق این خط لوله به ایران ارسال شود، عراق مشکلی با این پروژه نخواهد داشت.»
۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۵:۲۸
تعداد بازدید : ۵۳۰