سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در فاز دوم پتروشیمی

سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در فاز دوم پتروشیمی
با سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در فاز دوم پتروشیمی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در عسلویه با راه اندازی فاز دوم پتروشیمی های مستقر در این منطقه به 55 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با راه اندازی و توسعه واحدهای پتروشیمی در فاز دوم عسلویه مسیر رشد خود را با شتاب بیشتری ادامه خواهد داد، گفت: با بهره برداری از طرح های فاز دوم پتروشیمی های عسلویه حدود 55 درصد ظرفیت نصب شده در کل صنعت پتروشیمی (حدود 55 میلیون تن) را فازهای 1 و 2 عسلویه به خود اختصاص خواهند داد.

مهندس رمضان اولادی افزود: 69 طرح پتروشیمی به ظرفیت 66 میلیون تن در برنامه پنجم توسعه به بهره برداری می رسد که از این برنامه 25 طرح شامل پروزه های تولیدی و سرویس های جانبی به ظرفیت 33 میلیون تن در سال و با بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در فاز دوم پتروشیمی های مستقر در عسلویه اجرا می شود.

وی افزود: فاز نخست پتروشیمی های عسلویه شامل 11 مجتمع تولیدی، زیربنایی و سرویس های جانبی با ظرفیت حدود 22 میلیون تن در سال به بهره برداری رسیده و با وارد مدار تولید شدن واحدهای تولیدی در فاز دوم عسلویه این منطقه به یکی از بزرگترین قطب های پتروشیمی خاورمیانه تبدیل می شود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: کل ظرفیت عملیاتی پتروشیمی تا پایان برنامه چهارم توسعه 51 میلیون تن بود که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه به 100 میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش اظهار کرد: زمینه اجرای بیش از 6 میلیارد دلار طرح مصوب پتروشیمی با آماده سازی 120 هکتار زمین در فاز 2 پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس فراهم شده است.

عبدالحسین بیات افزوده بود: این 120 هکتار زمین که از سال 1377 و در پی مصوبه هیئت دولت مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در پارس جنوبی به منظور اجرای 14 طرح پتروشیمی در نظر گرفته شده بود، از سوی یک شرکت خصوصی به طور غیرقانونی تصرف شده بود و اکنون پس از 10 سال پیگیری مداوم، این زمین ها رفع معارض شده است.

عبدالحسین بیات افزود: از اوایل سال 1381 دوازده طرح صنعتی مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دو طرح زیربنایی و راهبردی پتروشیمی واقع در فاز 2 پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در 120 هکتار اراضی ملی که از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد، به علت این تصرف متوقف مانده بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرده بود: سرانجام پس از 10 سال پیگیری و با طی مراحل قضایی در مراحل بدوی و تجدیدنظر و پس از اثبات مالکیت و حکم به ملی بودن این اراضی، این زمین در 24 بهمن سال گذشته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تحویل و همزمان عملیات زیربنایی تسطیح آن نیز آغاز شد.

بیات با بیان این که با آزادسازی این اراضی، زمینه اجرای بیش از 6 میلیارد دلار طرح های مصوب پتروشیمی فراهم شده است، گفت: با اجرای این طرح ها برای 5 هزار نفر به صورت مستقیم، برای 40 هزار نفر در دوران ساخت و نصب و در زمان بهره برداری برای 40 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: 12 شرکت به منظور اجرای 14 طرح با آمادگی کامل در منطقه حضور دارند.

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۱۸
تعداد بازدید : ۹۵۷