توافقنامه ٢,٥ میلیارد دلاری ایران با ترکمنستان نهایی شد

توافقنامه ٢,٥ میلیارد دلاری ایران با ترکمنستان نهایی شد
نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی از نهایی شدن ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار توافقنامه میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ١٥٠ شرکت ایرانی در بازار ترکمنستان فعال هستند.

محمدتقی امانپور در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که براساس برنامه های تعریف شده، ایران طی ١٠ سال آینده حدود ٣٠ میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد و معادل ٣٠ میلیارد دلار کالا و خدمات فنی و مهندسی به این کشور صادر می کند، یادآور شد: این برنامه از جمله سیاستهای دولت در زمینه همکاری با ترکمنستان به شمار می آید که درباره آن در سفر رئیس جمهوری ایران به ترکمنستان در سال ٩٣ مذاکره شده است.

وی درباره این که چه میزان از ٣٠ میلیارد دلار تا کنون عملیاتی شده است، تصریح کرد: از زمان امضای این توافقنامه در اسفندماه ٩٣ تا کنون، ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار از پروژهها، مذاکره نهایی شده و یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار انواع قرارداد بسته شده است.

به گفته مشاوروزیر نفت، وزارت نفت تا کنون ٦٠٠ میلیون دلار برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی به شرکتهای ایرانی پرداخت کرده است.

نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در این باره که چند شرکت ایرانی هم اکنون در ترکمنستان فعال هستند، تصریح کرد: بیش از ١٥٠ شرکت ایرانی در بازار ترکمنستان هستند که این شرکتها یا در حال اجرای پروژه هستند یا در حال بررسی شرایط هستند.

همکاری ایران و ترکمنستان به سالهای دور بر می گردد یعنی پس از آن که ترکمنستان درآبانماه۱۳۷۱هجری شمسی مستقل شد، جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که این کشور را به رسمیت شناخت و در دیماه۱۳۷۰ در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان اقدام به تاسیس سفارت کرد.این نمایندگی سیاسی برای مدتی در سطح کاردار بود و در اردیبهشت ۱۳۷۱ به سطح سفیر ارتقا یافت واین آغازمناسبات بین دو کشور بود.

اگرچه روابط گازی ٢ کشور اواسط زمستان سال ١٣٨٦ به سردی گرایید، اما با توجه به تاکید دکتر حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم بر گسترش همکاری با کشورهای همسایه و ترکمنستان و سفر به این کشور در اسفندماه ٩٣ و امضای ١٩ سند همکاری روابط دو کشور به گرمای سابقش بازگشت،  سفرآذرماه قربانقلی بردی‎محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان به ایران و حضور در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) نشان از عزم ٢ کشور برای گسترش روابط دارد.

۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۳۹۷