سیستم جامع مالیاتی سدی در مقابل فرار مالیاتی

سیستم جامع مالیاتی سدی در مقابل فرار مالیاتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند؛ سیستم جامع مالیاتی می تواند جلوی فرار مالیاتی را گرفته و دخالت ممیزها را از میان ببرد.
محمد حسین میر محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: اصلاحات نظام مالیاتی کشور به طور کامل در کشور اتفاق افتاده است اما این امر در خصوص مالیات ارزش افزوده صدق نمی کند.

وی با اشاره به مالیات ارزش افزوده عنوان کرد: طرحی در این خصوص در کمیسیون اقتصادی مطرح شده بود اما عمر مجلس نهم به اجرای این طرح، قد نداد.

به گفته ی وی طرح نظام جامع مالیاتی در شرف اجرا شدن است و ظاهرا در 2 استان به مرحله اجرا رسیده است.

میر محمدی با بیان اینکه این طرح بر اساس یک خود اظهاری است، عنوان کرد: ارتباط مودی مالیاتی با ممیز به حداقل می رسد یعنی به جای ممیز محور بودن به سمت سیستم محور بودن ارتقا پیدا می کند.

به گفته ی وی زمانی که شخصی دارای فعالیت اقتصادی است اظهار نامه ی خود را وارد سیستم می کند و بدین طریق سیستم با دسترسی به اطلاعات اقتصادی آن مودی، نسبت به تایید یا رد اظهارات وی عمل می کند.

میر محمدی هم چنین بیان کرد: در صورتی که اظهارات،  مورد تایید قرار گیرد مالیات وی را ابلاغ کرده تا بپردازد ولی در صورت رد آن، مودی باید اظهارات خود را اصلاح کرده و مجددا اقدام کند چرا که اظهارات و اطلاعات با یکدیگر در تضاد هستند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: این طرح دارای نقاط قوت فراوانی است اما در خصوص نقاط ضعف آن باید منتظر اجرای کامل آن در تمام سطوح کشور باشیم.

وی در پایان تصریح کرد:از طریق این طرح می توان دریافت که مودیان نمی توانند اطلاعات واقعی خود را کتمان کنند چرا که دسترسی به اطلاعات اقتصادی افراد از طریق سیستم مالیاتی جامع مهیا است و قطعا با تکیه بر آن می توان فرار مالیاتی را کاهش داد. 

اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در سال جاری

در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی دورانی نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح نظام جامع مالیاتی، مهمترین اولویت نظام مالیاتی کشور است که باید هر چه سریعتر به مرحله رسیدگی و اجرا برسد.

وی در ادامه اذعان کرد: قانون مالیات های مستقیم طی سال های گذشته انجام شده بود و اخیرا در سال گذشته به روز رسانی شده و مالیات ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته است و به زودی نهایی خواهد شد.

به گفته ی وی کشور نیازمند اجرایی شدن نظام مالیاتی است که در آن هم اصل مالیات و شناسایی بر اساس  نظام مشخصی شکل گیرد .

پورابراهیمی همچنین عنوان کرد: تا کنون بخشی از این امر انجام شده و بر اساس وعده ای که دولت داده است در سال جاری  طرح نظام جامع مالیاتی کشور به مرحله اجرا می رسد.

این نماینده مجلس در پایان به مشکلات مالیاتی اشاره کرد و افزود: در این طرح باید مالیات ها بر اساس اطلاعات موجود گرفته شوند و بر همین اساس دخالت ممیز مالیاتی به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.
۹ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۴۰۸