بازار نفت؛ اسیر شرایط ضعیف قدرت های اقتصادی

بازار نفت؛ اسیر شرایط ضعیف قدرت های اقتصادی
کاهش احتمال تسهیل سیاست های بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک و انتظار سرمایه گذاران برای انتشار داده های اقتصادی چین موجب روند چشمگیر کاهش قیمت ها در بازارهای نفت جهان شد.
پول نیوز، سمیه علی اصغری - کاهش احتمال تسهیل سیاست های بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک و انتظار سرمایه گذاران برای انتشار داده های اقتصادی چین موجب روند چشمگیر کاهش قیمت ها در بازارهای نفت جهان شد.
به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، تا پیش از پایان معاملات روز گذشته، هر بشکه نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه با 2.72 دلار کاهش برابر با 82.10 دلار معامله شد. قیمت این محصول در روز پنج شنبه و پس از اظهارنظر رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر عدم تسهیل سیاست های این بانک در آینده نزدیک با 0.2 درصد کاهش به 84.82 دلار رسیده بود.

به اعتقاد کارشناسان، اظهار نظر "بن برنانکی"، دیدگاه کاهش تقاضا در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان را تقویت کرده است. قیمت نفت خام آمریکا طی ماه جاری میلادی 5 درصد کاهش یافته و برای ششمین هفته متوالی روند کاهشی خود را حفظ کرده است.

از سوی دیگر، بحران بدهی اروپا با کاهش سه واحدی اعتبار اقتصادی اسپانیا از سوی موسسه "فیتچ" ابعاد تازه ای به خود گرفته است. بر این اساس، اعتبار چهارمین نظام اقتصادی بزرگ منطقه یورو به BBB رسیده است. اما مساله بسیار نگران کننده انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال درخواست کمک مالی دولت مادرید برای کنترل بحران نظام بانکی این کشور است.

از این رو، قیمت نفت خام برنت در بازار لندن برای تحویل در ماه ژوئیه با 1.39 دلار کاهش به 98.54 دلار در هر بشکه رسید.

افزون بر آمریکا و اروپا، کاهش نرخ سود بانک مرکزی چین نگرانی ها درباره داده های اقتصادی آینده این کشور که شامل اعلام نرخ تورم، میزان تولیدات صنعتی و میزان خرده فروشی می شود را افزایش داده است. همانند آمریکا، احتمال کاهش تقاضا از یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان، سرمایه گذاران را نگران کرده است.

در دیگر بازارهای انرژی نیز قیمت بنزین و نفت کوره برای تحویل در ماه ژوئیه به ترتیب با 1.1 و 0.9 درصد کاهش به 2.65 و 2.64 دلار در هر گالن رسیدند. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در همین ماه نیز با 0.5 درصد کاهش به 2.26 دلار در هر هزار فوت مکعب رسید.

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۲۴
تعداد بازدید : ۹۱۵