مجموع تولید ال پی جی پالایشگاه فجرجم صادر شد

مجموع تولید ال پی جی پالایشگاه فجرجم صادر شد
مجموع تولید ال پی جی شرکت پالایش گاز فجرجم طی سه ماه امسال صادر شد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در بازه زمانی یادشده، افزون بر فرآورش گاز، هشت هزار و ٣٠٠ تن ال پی جی در این پالایشگاه تولید و تمام آن صادر شد.
 
هادی هاشم زاده فرهنگ با بیان این که ال پی جی، یکی از محصولات ارزشمند این پالایشگاه بشمار می رود که مجموع تولید آن صادر می شود، افزود: راه اندازی دو بخش از پروژه بزرگ ال پی جی پالایشگاه فجرجم یکی از موفقیتهای مهم این شرکت در سالهای گذشته محسوب می شود.
 
وی در تشریح راه اندازی پروژه تولید ال پی جی گفت: پروژه ال پی جی شرکت پالایش گازفجرجم در سه فاز، طراحی، ساخت و نصب شده است که فاز نخست این طرح شامل ساخت چهار مخزن با ظرفیت ذخیره سازی ٣٥٠ تن گاز مایع و سیستم بارگیری بوده که هم اکنون در مدار بهره برداری قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم ادامه داد: فاز دوم این پروژه شامل برج اتان زدا، برج ال پی جی  و مبدلهای مربوطه نیز راه اندازی و در سرویس قرار گرفته بطوری که پارسال ٤٥ هزار تن از این محصول را تولید کرده است.
 
وی با بیان این که فاز سوم این بخش نیز شامل واحدهای شیرین سازی است که تکمیل شده و در مرحله راه اندازی قرار دارد، اظهار کرد: با بهره برداری از این بخش پروژه، کیفیت ال پی جی تولیدی بهبود قابل توجهی یافته و ارزش افزوده بالایی برای شرکت بهمراه خواهد داشت.
 
فرهنگ در ادامه به فرآورش گاز در این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: حجم فرآورش گاز پالایشگاه فجرجم در سه ماه امسال باوجود اجرای تعمیرات اساسی به مرز پنج میلیارد مترمکعب رسید.
 
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم، این میزان تولید به دنبال دریافت خوراک از منابع گازی نار، کنگان و عسلویه بدست آمده و پس از فرآورش به خط لوله سراسری ارسال شده است.
 
وی افزود: هم اکنون شرکت پالایش گاز فجرجم بعنوان دومین تولید کننده بزرگ گازی ایران شناخته می شود و ١٥ درصد گاز مصرفی کشور را تامین می کند.
 
فرهنگ همچنین از میعانات گازی نیز بعنوان سومین محصول شرکت پالایش گاز فجرجم یاد کرد و گفت: این شرکت توانسته است در سه ماه نخست امسال نزدیک به یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

شرکت پالایش گاز فجرجم در شهرستان جم و شرقی ترین نقطه استان بوشهر واقع شده است و با هشت واحد تصفیه، ظرفیت فرآورش ١٢٥ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.

این شرکت ابتدا برای تصفیه گاز طبیعی با ظرفیت روزانه ٨٥ میلیون استاندارد مترمکعب طراحی شده بود و در سال ٧٩ با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه این مقدار به ١١٠ میلیون استاندارد مترمکعب در روز رسید.

۹ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۴۵۱