بازار پتروشیمی آماده رونق دوباره

بازار پتروشیمی آماده رونق دوباره
معامله محصولات پتروشیمی بر اساس پیش بینی ها بزودی رونق دوباره ای را در بورس کالا تجربه خواهد کرد.
 به گزارش خبرنگار نیپنا، عقب نشینی تاکتیکی بازار پتروشیمی در هفته گذشته را می توان مهمترین ویژگی معاملات این گروه کالایی در بورس کالای ایران دانست هرچند که حضور در شب های احیاء و همچنین تعطیلات عید فطر در هفته پیش رو می تواند به ادامه دار شدن این وضعیت و سرکوب تقاضا منجر شود. با توجه به بهبود آرام تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی در هفته های اخیر ، وجود پتانسیل بهبود قدرتمند بازار در هفته های آینده غیرقابل کتمان خواهد بود.
هفته گذشته را باید زمان مهمی در بازار محصولات پتروشیمی به شمار آورد زیرا چند رخداد مهم و حتی متناقض را شاهد بودیم. کاهش قیمت های پایه در بورس کالا در ابتدای هفته ، خودنمایی واقعیت های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بازارهای جهانی ، کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و عقب نشینی 8.4 درصدی عرضه این گروه کالایی ، حضور در شب های احیاء و توجیه پذیر بودن کاهش حجم معاملات ، نوسان قیمت ها در بازار داخلی در شرایطی که پایان هفته با افزایش قیمت پلیمرها در بازار آزاد رو به رو بودیم ، کاهش 53 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا ، افزایش تلاش ها برای مقابله با کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده از سوی نهادهای نظارتی که به افزایش قیمت تمام شده در بازار داخلی می انجامد ، کاهش 11 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی ، افت 5 درصدی عرضه و عقب نشینی 10 درصدی تقاضای این گروه کالایی ، انتظار برای بهبود بازار در روزهای پیش رو و مخصوصاً با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و نهایتاً امیدواری ها به افزایش حجم تولید در صنایع بالادستی و پایین دستی را می توان از واقعیت های این روزهای بازار محصولات پتروشیمی به شمار آورد.
در هفته ای که گذشت حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا با 8.4 درصد کاهش رو به رو شد که وجود سفارش خرید از گذشته برای شرکت های بزرگ پتروشیمی به دلیل عرضه های سلف پیشین ، کاهش قیمت های پایه و افت جذابیت عرضه از سوی واحدهای بالادستی ، بالابودن عرضه ها در هفته های قبل و افت محدود حجم تولید در صنایع بزرگ در شب های احیاء را می توان از دلایل کاهش حجم عرضه ها به شمار آورد. هم اکنون زمان تعمیر و نگهداری برخی از شرکت های بزرگ پتروشیمی فرارسیده بنابراین عقب نشینی نسبی عرضه ها چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی رسد. این در حالی است که با توجه به وجود عرضه های سلف ، کاهش حجم عرضه ها چندان هم در بازار به چشم نمی آید ولی برای برخی گریدهای خاص مخصوصاً PVC ، این عقب نشینی بر روند عمومی بازار تأثیر بسیاری بر جای گذاشته است.
اگر به صورت کلی بر واقعیت های بازار در روزهای اخیر توجه کنیم می توان وچود پتانسیل جهش قیمت ها را به وضوح مشاهده کرد یعنی بسیاری از فعالان بازار از هم اکنون منتظر رشد قیمت ها هستند. این وضعیت در کنار افزایش حجم تقاضا از سوی واحدهای مصرف کننده مواد اولیه باعث شده تا عرضه های جذاب همچون بسیاری از گریدهای PVC از مخاطبین بیشتری برخوردار باشند که در نهایت به التهاب این بازار منجر شده است. از سوی دیگر ورود برخی از تولیدکنندگان مهم این کالا به فاز تعمیر و نگهداری نیز مزید بر علت شده و بازاری پرهیجان را برای این گروه کالایی و برخی دیگر از انواع خاص همچون برخی گریدهای پلی اتیلن ترفتالات بطری را ایجاد کرده است. البته با توجه به حضور در زمان اوج تقاضای فصلی آن ها برخی التهابات را می توان منطقی ارزیابی کرد.
در هر حال در هفته گذشته شاهد عقب نشینی 11.6 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران بودیم که در کنار افت 8.4 درصدی عرضه و افت 53 درصدی تقاضا به ثبت رسید ولی هنوز هم به صورت کلی معاملات این گروه کالایی با ثبت رکوردهایی بالاتر از 40 هزار تن در سطوح مطلوبی قرار دارد. با توجه به تعطیلات موجود در هفته پیش رو ، به احتمال قوی باز هم شرایط چندان جذابی در بازار پتروشیمی مشاهده نخواهد شد ولی در هفته های آینده سرکوب فعلی تقاضا می تواند به مثابه التهابی جدید با افزایش قیمت ها و تقویت حجم معاملات خودنمایی کند. 
۱۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۸
تعداد بازدید : ۴۸۲