عملیات همزمان حمل دریایی ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی آغاز شد

عملیات همزمان حمل دریایی ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی با شناور ابوذر ١١٠ به سمت خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به خرمشهر، پس از اجرای موفق عملیات بارگیری ٢ سکوی ١٩A و ٢١ پارس جنوبی که طی ٢ هفته گذشته، امروز (یکشنبه، ١٣ تیرماه) عملیات حمل همزمان حمل دریایی ٢ سکو به منظور قرار گرفتن در پروژه فازهای ١٩ و ٢١ امروز از یاردخرمشهر به سمت خلیج فارس آغاز شد.

شرکت تاسیسات دریایی که ساخت سکوهای فازهای ١٩ و ٢١-٢٠ را برعهده دارد، از طریق شناور ابوذر ١١٠ ( بارج حامل) انتقال ٢ سکوی ١٩A و ٢١ در مجموع به وزن پنج هزار و ٤٠٠ تن به سوی میدان گازی پارس جنوبی را انجام می دهد. 

با قرار گرفتن ٢ سکوی فوق در موقعیت فازهای ١٩ و ٢١ پارس جنوبی و راه اندازی آنها، در مجموع یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می شود. 

شناور حامل ابوذر ١١٠ با بهره گرفتن از یدک کش AURIGA کشیده می شود، همچنین یدک کش کمکی HONEY٣٠ به همراه ٢ فروند یدک کش موقت راهبری بارج حامل را برای عبور از کانال اروندرود که با محدودیتها و دشواریهایی همچون خطر برخورد با شناورهای غرق شده روبروست، بر عهده دارند.

براساس برنامه ریزیهای انجام شده، شناور ابوذر ١١٠ پس از خروج از خرمشهر، طول ٦٥ مایل دریایی کانال اروندرود را طی خواهد کرد و در این مسیر یدک کش اصلی و  ٢ یدک کش موقت با توجه به محدودیتهای کانال، مراقبت از بارج حامل را تا رسیدن به دهانه اروند رود بر عهده دارند.

درصورت وجود آب وهوای مناسب، شناور ابوذر ١١٠ پس از رسیدن به دهانه اروندرود، باید مسیری را به طول ٣٠٠ مایل تا فاز ١٩ پارس جنوبی طی کند که بسته به شرایط جوی سه ونیم تا ٤ روز طول خواهد کشید و پس از استقرار شناور نصاب در محل پروژه، سکوی ١٩A مستقیم به محل پروژه منتقل می شود.

براساس برنامه ریزی انجام شده، ابتدا نصب سکوی ١٩A انجام می شود و پس از آن عملیات نصب سکوی فاز ٢١ این میدان مشترک از سوی متخصصان شرکت تاسیسات دریایی آغاز می شود. 

به گزارش شانا، امسال پنج فاز ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد) فازهای ٢٠ و ٢١ و بخش باقی مانده فازهای ١٧و ١٨ (سکوهای ١٧B و ١٨B) به بهره برداری می رسند که با انجام این مهم بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اضافه می شود. 

۱۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۳۸۹