آخرین وضعیت بازار PVC در نشستی بررسی شد

رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار دفتر صنایع تکمیلی گفت: : شرکت ملی صنایع پتروشیمی حمایت از بازار داخلی را به عنوان یک اولویت مورد توجه ویژه قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازار PVC در روزهای اخیر به محلی برای بحث و تبادل نظر بزرگان این صنعت تبدیل شده تا جایی که به برگزاری چندین جلسه با حضور فعالان این صنعت و مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بورس کالا منجر شده است. هم اکنون زمان اوج تقاضای محصولاتی است که با انواع مختلف PVC  مخصوصاً گرید S65  آن تولید می شود بنابراین خودنمایی تقاضا می تواند واقعیت این روزهای بازار در این گروه کالایی باشد هرچند که این جذابیت به افزایش واسطه گری و حتی سفته بازی منجر شده است. عدم وجود سقف قیمت در معاملات PVC در بورس کالا ، رقابت شدید بین خریداران برای خرید این کالا در بورس ، رشد قیمت های عجیب 1000 تومانی قیمت PVC  در بورس کالا معادل افزایش 41 درصدی آن ، نیاز به عرضه های بیشتر و از همه مهمتر تلاش ارگان های تصمیم ساز و نهادهای نظارتی بر واقعیت های معاملات این گروه کالایی را می توان مهمترین ویژگی های این بازار به شمار آورد که جذابیت جدی تولید PVC را توسط شرکت های پتروشیمی به رخ می کشد.

 در این میان با توجه به این جذابیت ، افزایش حجم تولید این کالا توسط شرکت های بزرگ تولیدکننده این کالا در روزهای پیش رو کاملاً منطقی و توجیه پذیر خواهد بود هرچند که محدودیت های فنی و سفارش تولید را نیز باید در این خصوص مورد توجه قرار داد.

با توجه به  نیاز برای بررسی و ساماندهی نوسان های بازار PVC ، اتحادیه سراسری تعاونی های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی به برگزاری نشستی با این مضمون در دفتر این ااتحادیه اقدام کرد که با حضور مهندس روحالله وحیدکیانی، رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار  دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، مهندس عباس یعقوبی، مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالا ، مسعود میرزایی برزی مدیرعامل اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ، حسین در معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ، مهندس خرازی به نمایندگی از تعاونی PVC ایرانیان و تنی چند از دست اندرکاران این صنعت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهندس روح الله وحیدکیانی یکی از کارشناسان دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، ضمن انتقاد از برخی سهمیه بندی های سامانه بهین یاب بر غیرواقعی بودن برخی از کدها مخصوصاً در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر شاهد تغییر ظرفیت و سهیمه خرید برخی از کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده بودیم که به هیچ عنوان نمی تواند واقعی باشد. به عبارت ساده تر با توجه به شرایط بازار سهمیه خرید برخی از کدها تغییر کرده و سپس به حالت عادی خود بازگشته است. به عنوان مثال شنیده شده که در یک منطقه آزاد اقتصادی یک فرد خاص با 3 کد مختلف از سهمیه ای نزدیک به 5000 تن برخوردار شده که نمی تواند واقعی باشد.

در ادامه حسین در، از وجود انحصار در بازار این کالا گلایه کرده و گفت: هم اکنون در خصوص تولید PVC در کشور تنها 4 تولیدکننده اصلی حضور دارد یعنی این بازار از انحصار رنج می برد بنابراین در این بازار باید قوانین حاکمیتی اعمال شود. همچنین مهندس خرازی ضمن گلایه از وضعیت این بازار عنوان داشت: در این جلسه نزدیک به 95 درصد از مصرف کنندگان این ماده اولیه و تولیدکنندگان بزرگ صنایع پایین دستی PVC حضور دارند که در صورت ادامه این وضعیت باید از نابودی این واحدهای تولیدی سخن گفت.

همچنین عباس یعقوبی به نمایندگی از بورس کالا در این نشست گفت: در زمان تولید و مباحثی از این قبیل همه حضور دارند ولی در زمان حسابرسی شاهد کنارکشیدن بسیاری از همین افراد هستیم. حتی در مورد تقاضا نیز خود انجمن ها باید حضور پیدا کنند به عنوان مثال در 3 ماه اخیر فقط برای  PVC شاهد رشد 30 درصدی تقاضا هستیم که ممکن است غیرواقعی باشد. وی در خصوص برداشته شدن سقف نوسان بهای PVC در بورس کالا در ماه های گذشته نیز گفت: برداشته شدن سقف نوسان مجاز قیمت ها به خودی خود مطلب ناشایستی نیست زیرا تقابل واقعی عرضه و تقاضا را نشان خواهد داد. به عنوان مثال از زمانی که سقف نوسان مجاز قیمت ها برداشته شد حتی بهای PVC کمتر از 10 درصد نوسان کرد. البته هر زمانی که بحث تعمیر و نگهداری پیش می آید بحث های جانبی هم مطرح می شود. هم اکنون بهترین شرایط خرید در بورس کالا را تعاونی ها در اختیار دارند آن هم در بازار شفافی همچون بورس کالا که در سایت آن تمام واقعیت های معاملاتی با شفافیت قابل شناسایی و در دسترس است. در زمان فعلی زمان اوج تقاضای فصلی PVC است و امیدواریم در روزهای آینده با بهبود عرضه وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

در ادامه این نشست روح الله وحید کیانی برای ثبات بیشتر بازار PVC به واحدهای مصرف کننده این کالا پیشنهاد کرد که بخشی از نیاز خود به مواد اولیه را مستقیماً وارد کنند تا مشکلات فنی و التهابات بازار ، تأثیر کمتری بر روند فعالیت آن ها داشته باشد. وی همچنین افزود: هم اکنون کف نیاز و حداقل تقاضای بازار برای ما مشخص نیست بنابراین مدیریت این بازار تا حدودی دشوار شده است. اخیراً چندین پرونده از قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران گشوده شده و واحدهای بزرگ مصرف کننده محصولات پتروشیمی می توانند به این شیوه اقدام به خرید کنند. از سوی دیگر در صورت ورود محموله های صادراتی به بورس کالا حاضریم تا قیمت ها را به صورت تلفیقی اعلام کنیم.

همچنین مسعود میرزایی برزی نیز ضمن تلاش برای ایجاد صراحت بیشتر در بیان خواسته هایشان تشکیل کارگروهی ویژه برای و تحصصی برای پیگیری وضعیت فعلی را خواستار شد.

عباس یعقوبی با اشاره به این نکته که بورس کالا موافق افزایش قیمت ها نیست گفت: با ابزارهای موجود و در جلسات متعدد در حال تلاش برای مدیریت و تنظیم بازار هستیم البته از ابتدای سال جاری بیشترین خرید محصولات پتروشیمی از سوی تعاونی ها صورت گرفته است و جایگاه این شیوه خرید جذابیت بیشتری پیدا کرده که می تواند به بهبود این بازار کمک کند. وحیدکیانی نیز افزود: در دوران مدیریت سرکار خانم شاهدایی شاهد حمایت همه جانبه ایشان از بازار داخلی هستیو و باید به صراحت عنوان داشت که وی برای حمایت از بازار سنگ تمام گذاشته اند. البته باز هم تأکید می کنم که برای مدیریت بازار و دقیق تر مدیریت تولید به کف تقاضا نیاز داریم.

در پایان نیز حسین در، از برخی تلاش ها برای منفک کردن خرید واحدهای بزرگ مصرف کننده PVC از رقابت ها در بورس کالا خبر داد و گفت: تلاش داریم تا با ابزارهایی همچون قراردادهای بلند مدت ، معاملات سلف و سلف استاندارد موازی نیاز واحدهای بزرگ را از این طریق در طول زمان تأمین کنیم تا این قبیل التهابات ، تأثیر کمتری بر نوسان قیمت ها در بازار داشته باشد.

۱۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۴۶۷