بازگشت آرامش به بازار PVC در هفته آتی

سهم پتروشیمی در نابسامانی بازار PVC چه میزان است؟

بازار pvc به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا از یک سو و بالا رفتن سقف قیمت از سوی دیگر در شرایط نابسامانی قرار گرفت.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران از عرضه یک محموله بزرگ به بورس در هفته آتی برای حل این مشکل و برقراری آرامش در این بازار خبر داد.

بازگشت آرامش به بازار pvc در هفته آتی

به گزارش خبرنگار روزنامه فرصت امروز، بررسی و ساماندهی نوسانات جاری بازار PVC در کمیته تخصصی PVC با حضور مسئولان تعاونی‌های فعال در این حوزه و مسئولان مربوطه در شرکت ملی پتروشیمی، بورس کالا و انجمن PVC روز شنبه برگزار شد. در این جلسه نمایندگان مصرف‌کنندگان PVC از کمبود این کالا در بورس گله کردند.

در حال حاضر شرکت پتروشیمی اروند که تولیدکننده عمده PVC است به دلیل از دست دادن کمپرسور، قادر به تولید نیست و تمامی محصول مورد نیاز کشورتوسط سه مجتمع پتروشیمی غدیر، بندر امام و آبادان تامین می‌شود. پتروشیمی غدیر نیز با توجه به تعهدات صادراتی نتوانست نیاز داخلی را تامین کند، از این رو مصرف‌کنندگان pvc با کمبود جدی مواجه شدند.

در این نشست، نماینده یکی از تعاونی‌ها از حذف ارز مبادله‌ای انتقاد کرد. همچنین یکی دیگر از موارد مطروحه در این نشست تصمیم بورس در برداشتن سقف قیمت pvc بود. بنا به اظهار نظر مصرف‌کنندگان این کالا، pvc با افزایش 36 درصدی به خریداران عرضه می‌شود. این در حالی ‌است که این کالا در صورت صادرات، قیمت پایین‌تری دارد. از این رو مصرف‌کنندگان در این جلسه از نمایندگان شرکت ملی پتروشیمی و بورس کالا خواستند که pvc عرضه شده به بازار داخلی نیز به قیمت صادرات باشد.

خروج عرضه کالا در بورس در این نشست نیز مطرح شد که نمایندگان مصرف‌کنندگان pvc با صراحت تمام اعلام کردند که تمایل دارند نیازشان از بورس تامین شود زیرا در خارج از بورس مشکلات آنها چندین برابر می‌شود. عباس یعقوبی، مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران در پاسخ به درخواست‌های نمایندگان تعاونی‌ها، گفت: قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری میزان زیادی pvc وارد بورس شود که این میزان می‌تواند بحران کمبود pvc را تا حدودی حل کند. آنچه مسلم است با از سرویس خارج شدن اروند مشکلات این صنف به بحران تبدیل شد.

وی با بیان اینکه باید عرضه و تقاضا به‌صورت شفاف روی سایت قرار گیرد، افزود: با وجود تاکید بر عرضه و خرید محصولات در بورس شاهد هستیم که مصرف‌کنندگان و خریداران خارج از بورس معامله می‌کنند. افزایش سقف قیمت pvc برای افزایش عرضه و بعد از رخ دادن بحران در این صنف انجام شد. در صورت لزوم این سقف به قبل بازخواهد گشت.

سیدروح الله وحید کیانی کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز درباره مشکلات مطروحه، گفت: خوشبختانه پتروشیمی اروند موفق شده مشکل تولید خود را حل کند و از هفته جاری مجددا نیاز بازار به pvc را تامین خواهد کرد. البته با توجه به نیاز بازار در صورت امکان pvc مورد نیاز کشور وارد خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد سقف رقابت در بازار کالای pvc خبر داد و افزود: برای حل مشکلات در گام نخست خریدوفروش pvc در مناطق آزاد کنترل شد و از صدور پروانه‌های قارچ گونه ممانعت به عمل آمد. متاسفانه پروانه فعالیت یکی از خریداران pvc در یک‌سال چهار بار اصلاح شده است. از سویی در شرایط کنونی تقاضای خرید pvc 30 درصد رشد داشته است.

کیانی اعلام کرد: مصرف‌کنندگان باید نیازشان را در این کالا مشخص کنند تا ما به بالادستی پتروشیمی بگوییم که باید این میزان تولید کنند، متاسفانه پایین دستی حاضر نمی‌شود نیاز را به‌طور رسمی اعلام کند.

حسین دُر، مدیر اجرایی اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز در این نشست اعلام کرد: چرا باید سقف قیمت در این کالا از 10 درصد به یکباره به 36 درصد سود افزایش یابد. شورای رقابت باید به این موضوع رسیدگی کند و با قاعده‌گذاری در این خصوص ابزارهای غیرقانونی را کنترل کند، زیرا مادامی که این مسئله رعایت نشود هر شرکت براساس سلیقه خود عمل خواهد کرد.

نمایندگان مصرف‌کنندگان عمده pvc با توجه به مشکلات موجود درخواست تشکیل کارگروه تولید، عرضه و تقاضا کردند که در نهایت با کش و قوس فراوان این درخواست به تایید نمایندگان بخش دولتی رسید. همچنین با درخواست مصرف‌کنندگان برای برگشت سقف قیمت به 10 درصد موافقت نشد.

۱۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۳۵۷