ایران بیشترین صادرات متانول به چین را ثبت کرد

قیمت متانول در هفته منتهی به ۲۴ ژوئن ۲۲۰ تا ۲۲۲ دلار در هر تن سی اف آر گزارش شده که تغییری نداشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، نشریه پلتز نیز در این بازه زمانی قیمت ۲۲۲ تا ۲۲۴ دلار در هر تن را برای متانول اعلام کرده است.

این در حالی است که بخش های تولیدکننده ذغال سنگ به الفین (CTO) با نرخی در حدود ۷۸ درصد در حال  تولید هستند و تولیدکننده اصلی این محصول یعنی واحد China Coal Yanchang با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزارتن متانول به الفین بعد از توقف یک ماهه ای که به دلیل انجام تعمیرات داشت، در اواخر ماه جاری به سرویس باز خواهد گشت که بدون شک نتیجه آن بالا رفتن نرخ تولید این محصول در منطقه خواهد بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، تولیدکنندگان اسیداستیک نرخ تولید را افزایش داده و به ۸۵ تا ۹۰ درصد در این هفته رسانده اند و اما قیمت این محصول پس از ۴ هفته ثبات در این هفته کاهش یافته است، MTBE نیز به دلیل نبود تقاضا برای پنجمین هفته متوالی با کاهش قیمت مواجه شده است.

میزان تقاضای خرید در بخش های تولیدکننده متانول به الفین (MTO) در مقایسه با هفته قبل تغییری نکرده است ولی به دلیل توقف دو واحد بزرگ تولیدکننده این محصول Ningbo و Xingxing Fund در زمان برگزاری گردهمایی جی ۲۰ در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر علاوه بر کاهش میزان تولید تقاضای خرید MTO نیز کاسته خواهد شد و در نهایت بخش متانول به دلیل کم شدن درخواست خرید، در معرض سقوط بیشتر قرار خواهد گرفت. حتی در حال حاضر نیز بسیاری از تجار متانول به دلیل روشن نبودن وضعیت بازار در این زمان سعی در پایین آوردن تدریجی حضور خود در عرصه خرید می کنند، براساس برخی از نشریات نرخ تولید MTO همانند هفته قبل است و هیچگونه تغییری ندارد ولی برخی دیگر از منابع از افزایش نرخ تولید این محصول خبر می دهند.

در نمودار زیر کشورهای صادرکننده و سهم هر یک از صادرات متانول به چین نشان داده شده است:

متانول ۵

کشور ایران یکی از صادرکنندگان اصلی متانول به چین محسوب می شود که از سال ۲۰۱۴ میزان صادرات خود را افزایش داده است.

مجموع حجم واردات متانول به چین در ماه گذشته (می) به ۹۲۶ هزارتن رسید و در مقایسه با ماه قبل آن (آپریل) که مجموع موجودی در حدود ۷۰۰ هزارتن بود، رشدی در حدود ۲۸ درصد داشت که به عنوان رکورد بالاترین حد حجم واردات در سال۲۰۱۶ محسوب می شود.

نمودار زیر روند تغییرات سطح موجودی و قیمت متانول را نشان می دهد:

متانول ۴

سطح موجودی مخازن در بندر ژجیانگ در مقایسه با هفته گذشته تغییری ندارد و مجموع موجودی در حدود ۳۵۸ هزار تن ارزیابی شده است که این میزان موجودی آخرین بار در ماه سپتامبر سال گذشته دیده شد اما مجموع موجودی بنادر شرقی و جنوبی در حدود ۵۵ هزار تن کاهش داشته است.در خصوص وضعیت قیمت ها باید گفت که منابع بازار کاهش قیمت این هفته را ناشی از شوک بازار بدلیل جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین افت ارزش شاخص بازار معاملات آتی می دانند.

میزان تولید داخلی کاهش یافته چرا که تولیدکنندگان اصلی واقع در منطقه شمال غربی بدلیل انجام تعمیرات از سرویس خارج شده است.

۱۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۴۵۴