پیش بینی های نفتی در نیمه دوم سال جاری

فروکش کردن شوک خبر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و به همراه آن تضعیف ارزش دلار، منجر به افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی روز جمعه گشت در حالی که عواملی همچون افزایش تعداد دکلهای حفاری فعال نفتی در آمریکا و روند صعودی برگشت تولید نفت خام نیجریه از افزایش بیشتر قیمت نفت خام در بازار جهانی ممانعت کردند.

بنا به همین دلایل بود که قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اوت طی معاملات روز اول ژوئیه با ۶۴ سنت ( ۱/۳ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۵۰/۳۵ دلار تثبیت گردید که این میزان بیشترین افزایش از اواسط ماه مه تا کنون بوده است و قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک نیز برای تحویل در ماه اوت با ۶۶ سنت (۱/۴ درصد) افزایش در سطح ۴۸/۹۹ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا به ترتیب ۱/۳۱ ( ۲/۷ درصد) و ۱/۳۵ ( ۲/۸ درصد ) دلار نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهند.
در پی رای مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مطابق ماده ۵۰ پیمان نامه آن ، کشور های عضو موظفند، به طور رسمی خروج خود را به اتحادیه اعلام نمایند، که تاکنون در این خصوص اقدامی از سوی بریتانیا صورت نپذیرفته است. چنانچه بریتانیا طی روز های آتی اقدامات قانونی برای خروج خود از اتحادیه انجام دهد. دو سال برای توافق نامه جدید در راستای جایگزینی آن به جای توافق کنونی وجود خواهد داشت و بایستی بر اساس آن در خصوص مسائل مختلف اقتصادی، تجاری، تعرفه ها و … با کشور های عضو به توافق برسد.

تحلیگران اقتصادی معتقدند در کوتاه مدت نااطمینانی در مورد وضعیت بریتانیا با اتحادیه ( بزرگترین طرف تجاری) می تواند این کشور را با رکود جدی مواجه سازد و بر اساس برآورد دولت این کشور اجرای این تصمیم، اقتصاد بریتانیا درسال ۲۰۳۰ حدود ۳/۵ تا ۷/۵ درصد کوچک خواهد شد. این در حالی است که در هفته گذشته، مسئله خروج بریتانیا سبب کاهش ارزش پوند ( تقویت دلار) و قیمت نفت خام گردیده است، که بعد از عادی شدن خبر مذکور و بازگشت سرمایه گذران به بازار تا حدودی سبب رشد قیمت نفت خام گردید. از سوی دیگر پالایشگران کشور های اتحادیه اروپا اعلام نمودند در صورت اعمال تعرفه ، تامین نفت خام از بریتانیا با چالش مواجه خواهد گردید.

البته در این میان نگرانی هایی که در ماه های قبل در اثر مختل شدن عرضه نفت خام های نیجریه و کانادا ایجاد گردیده بود، تا حدودی بر طرف گردیده است. تولید نفت خام نیجریه که در اثر حمله نظامی به تاسیسات نفتی آن که بین ماه های ژانویه تا نیمه ژوئن حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود، در حال برگشت به روند قبلی خود می باشد. همچنین تولید نفت خام کانادا نیز که در اثر آتش سوزی تاسیسات نفتی مختل گردیده بود، با انجام تعمیرات آنها تا پایان ماه سپتامبر در حال برگشت به تولید خواهد بود.
تحلیل گران بازار نفت از قبیل بانک Bََarclays پیش بینی می نمایند قیمت نفت خام در نیمه دوم سال جاری کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه نمایند و پیش بینی خود در مورد قیمت نفت خام های برنت و WTI را به ترتیب در در سطح ۴۳و ۴۴ دلار را کاهش داده اند که این ارقام سه دلار نسبت به برآورد قبلی آن تقلیل یافته است.

روند قیمت نفت خام های شاخص

۱oil

موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز نیز در گزارش خود، تعداد دکلهای حفاری فعال در آمریکا را در روز جمعه گذشته ۳۴۱ واحد اعلام نمود که این میزان ۱۱ واحد ( بیشترین افزایش از دسامبر تا کنون) نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهد و این امر سبب افزایش تولید نفت آمریکا در آینده خواهد گردید. این درحالی است که کمتر شدن ۳۰۰ واحد دکل حفاری در سال گذشته تاثیر آنرا کمرنگ می نماید.

۱۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۳۷۱