آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه صنعت پتروشیمی

آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه صنعت پتروشیمی
توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش از خام فروشی جلوگیری می کند و برای تحقق این هدف بخش خصوصی آماده همکاری و تعامل با فعالان صنعت پتروشیمی است.
اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: بخش خصوصی در صورت فراهم شدن شرایط می تواند حضوری پررنگ در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران داشته باشد. 
وی درباره روابط ایران و چین و نیز وضعیت کنونی تجارت دو کشور ابراز داشت: زمینه های همکاری مختلفی میان ایران و چین در صنعت پتروشیمی وجود دارد و از ظرفیت های موجود در بخش های مختلف می توان در بالاترین سطح استفاده کرد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان این که در حال حاضر چین در صدر روابط خارجی با ایران در صادرات قرار دارد گفت: واردات از چین صورت می گیرد، اما صادرات به چین از واردات آن بیشتر است و در مجموع مبادلات ایران و چین 37 میلیارد دلار است که 55درصد آن صادرات و 45درصد آن واردات است. 
وی با اشاره به این که صادرات غیر نفتی به چین 6 میلیارد دلار است گفت: ، نفت، میعانات گازی و پتروشیمی به چین صادر می شود و از روند قابل قبولی برخوردار است و باید بر این نکته تاکید کرد که روابط ایران با چین خوب است و مسئله برجام در روابط با چین دخالتی ندارد فقط مسئله برجام کمک کرده تا روابط بانکی با چین کمی بهتر شود. 
عسگراولادی تصریح کرد: متاسفانه بانک ها به بخش خصوصی کمک نمی کنند و فاینانس ها بیشتر در بخش دولتی اجرا می شود و ضروری است تا نظام بانکی همکاری بیشتری با صنعتگران و فعالان بخش خصوصی داشته باشد.
وی اظهار کرد: دولت باید ارز را برای صادرات تضمین کند. در این زمینه هم نباید فرقی بین صادر کنندگان صنعت پتروشیمی و بقیه صادر کنندگان باشد و بانک مرکزی در صورتی که برای مدت 6 ماه نوعی پوشش بیمه ای داشته باشد تا تغییر نرخ ارز به صادرات صدمه نزند می تواند روند صادرات را پایدار تداوم بخشد.
رئیس اتاق ایران و چین با بیان این که باید تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزایش یابد گفت: با افزایش تولید محصولات پتروشیمی، ارزش افزوده بیشتر می شود و به طبع آن اشتغال هم افزایش پیدا می کند. بنابراین با ایجاد درآمد محرومیت زدایی در کشور صورت می گیرد.
۱۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۴۵۲