ایرانی ها آماده افزایش قیمت پلی پروپیلن می شوند

در ترکیه باتوجه به ابراز تمایل فروشندگان به بالا بردن قیمت های پلی پروپیلن برای ماه جولای و افزایش قیمت ها توسط چندین عرضه کننده سعودی، روند افزایشی قیمت های این محصول ادامه داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، تأثیر منفی رأی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر بازارهای پلیمر آسیا و همچنین افزایش قیمت های پلی پروپیلن و صعود بازارهای معاملات آتی در چین فروشندگان را ترغیب کرده تا قیمت های خود را بالا نگه دارند.

معامله کنندگان اظهار کرده اند: «بسیاری از فروشندگان ترجیح می دهند قیمت های خود را بالا نگه دارند زیرا آن ها تمایل دارند پس از تعطیلات که بطور گسترده ای انتظار می رود تقاضا بالا رود، محصولات خود را با برتری قیمتی نسبت به دیگر بازارها به فروش برسانند. قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا از عربستان سعودی بین ۹۸۰ تا ۱۰۲۰ دلار در هر تن باقی ماندند و قیمت های پلی پروپیلن گرید فیبر با ۳۰ تا ۴۰ دلار افزایش به ۱۰۵۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن (CIF، مشمول ۶/۵ درصد عوارض) رسیدند.

یک تولیدکننده کیسه گفته است: «اگرچه تقاضا هنوز در ترکیه در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اخبار حاکی از افزایش قیمت ها در چین بالا رفتن قیمت ها در ترکیه را تقویت می کند و احتمال می رود این افزایش قیمت ها در کوتاه مدت ادامه یابد. احتمال می رود به زودی قیمت های محصولات وارداتی از منابع خاورمیانه پایین تر از مرز ۱۰۰۰ دلار (CIF) به زودی در بازار ترکیه ناپدید شوند.»

محموله های پلی پروپیلن ایران نسبت به ماه ژوئن شاهد افزایش ۳۰ دلاری بوده و برای گرید رافیا بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۳۰ دلار در هر تن و برای گرید فیبر بین ۱۰۳۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن (CPT، مشمول ۶/۵ درصد عوارض گمرکی) قرار گرفته اند. یک تولیدکننده نخ پروپیلن تأیید کرده است: «فروشندگان ایرانی در تلاشند تا قیمت های خود را افزایش دهند و به زودی دیگر شاهد ارائه پیشنهادهایی معادل رقم های بازه پایینی قیمتی نخواهیم بود. با این وجود هنوز باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا قیمت های جدید آن ها مورد قبول مشتریان واقع خواهد شد یا خیر. در این میان کسب و کار ما با توجه قرار داشتن در ماه رمضان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.» بازار توزیع نیز از این روند پیروی کرد و قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیا به ۱۲۹۰ تا ۱۳۴۰ دلار در هر تن و گرید تزریقی به ۱۳۱۰ تا ۱۳۶۰ دلار در هر تن افزایش یافتند. این محدوده های قیمتی افزایش هفتگی ۲۰ تا ۴۰ دلاری را نشان می دهند.

افزایش مجدد قیمت ها در بازار انرژی در پایان این هفته و پس از سقوط آن ها در پی رأی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روندهای افزایشی قیمت ها در چین به سبب هزینه ها و عرضه کم محصولات موجب شده تا پیش بینی ها برای قیمت ها در ترکیه  نیز برای ماه جولای افزایشی باشند.

پیش بینی های خوشبینانه برای تقاضا پس از تعطیلات نیز به این جو افزایشی در بازار ترکیه کمک می کند اگرچه معامله کنندگان یادآوری می کنند که این بازار نیاز دارد تا این افزایش قیمت ها را هضم کند. برخی یادآوری کرده اند: «سوال اصلی این است که آیا احیای احتمالی فعالیت ها در این بازار در میان مدت ادامه خواهد داشت یا خیر.» در این میان در اروپا افزایش جزئی قیمت های قراردادها نتوانست پیش از تعطیلات تابستانی موجب ایجاد جو افزایشی در این بازار شود.

۱۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۴۴۹