توسعه اقتصاد ایران در گرو ممنوعیت خام فروشی

توسعه اقتصاد ایران در گرو ممنوعیت خام فروشی
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی گفت: پیشگیری از خروج نفت خام و جایگزینی محصولات ثانویه بر مبنای اقتصاد مقاومتی ، بسیاری از مشکلات پیش رو را برطرف می سازد .
عطاالله حکیمی عضوکمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی درگفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: بحث تامین منابع مالی از مسائل مهم هر کشور محسوب می شود؛ شناسایی منابع غنی اقتصادی، پرهیز از خام فروشی ،حمایت بخش خصوصی ، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و پرهیز از واردات بی رویه و تبدیل به یک کشورمستقل تولیدکننده از عمده ترین راهکار های رفع رکود اقتصادی است .

وی ادامه داد:یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم خروج از اقتصاد تک محصولی و جایگزینی محصولات دیگر در سبد صادراتی به جای نفت است .

حکیمی افزود: در گام اول باید توانایی ها و منابع داخلی تقویت شوند و آماده تولید محصولات ثانویه از منابع طبیعی مانند مس ، روی، سرب و... باشیم. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای حمایت طرح خروج از اقتصاد تک محصولی و جایگزینی محصولات ثانویه عنوان کرد: فراهم کردن زمینه ای برای استخراج معادن با ایجاد امنیت اقتصادی ،‌ رشد و توسعه پایدار ، مصرف نقدینگی در بخش تولید، ایجاد شرایط لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مهم ترین راهکار ها برای ارتقای تولید محصولات ثانویه است.

** اقتصاد تک محصولی بیمار است

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به این که وابستگی هر کشوری به اقتصاد تک محصولی به تبع آسیب های بسیاری را به همراه دارد و یک اقتصاد بیمار گونه است ، گفت : در حقیقت نباید از نفت موجود در کشور در جهت صادرات محصولات خام استفاده کنیم بلکه باید با ایجاد کارخانه ها و صنایع وابسته ، فراورده های نفتی را به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم و با افزایش کیفیت و ارائه روش های نوین و با تقویت تولیدات با هدف ارتقای صادرات از دامنه تک محصولی بودن خارج شویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد : اگر نرخ بانکی کاهش پیدا کند سپرده گذاران سرمایه های خودرا در بخش های  تولید و صنعت، معدن، صنایع دستی،‌کشاورزی بکار می گیرند و با  ایجاد صنایع نوین و کار آمد زمینه را برای رقابت محصولات  ایرانی در بازار جهانی مهیا سازیم و همچنین می توانیم توانایی صادرات در زمینه موادغذایی ، لوازم و کالاهای ساختمانی و تولیدات معدنی را افزایش دهیم.
۲۰ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۴۲۵