سقوط آزاد نفت با ناامیدی از رشد تقاضا

سقوط آزاد نفت با ناامیدی از رشد تقاضا
رشد کمتر از انتظار مصرف بنزین در فصل اوج سفرهای تابستانی سبب شد قیمت نفت در هفته گذشته شاهد شدیدترین افت هفتگی خود در ٦ ماه اخیر باشد.

هر دو شاخص نفت خام برنت و دبلیو تی آی، در هفته جاری با هشت درصد کاهش قیمت رو به رو بودند که شدیدترین افت هفتگی آنها در بیش از ٦ ماه اخیر به شمار می آمد.

کاهش تقاضای نفت در آسیا، عرضه بیش از حد بنزین و نشانه های افزایش تولید نفت سبب شد در معاملات نخستین روز معاملات هفته گذشته (دوشنبه ١٤ تیر ماه) قیمت نفت کاهش یابد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٢٥ سنت کاهش به ٥٠ دلار و ١٠ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز در معاملات میان روز، ٤٨ دلار و ٧٦ سنت بود.

به دلیل تعطیلی روز دوشنبه به دلیل سالگرد روز استقلال آمریکا، بازارهای مالی این کشور بسته بودند و به همین دلیل، قیمت نهایی شاخص دبلیو تی آی این کشور در این روز مشخص نشد.

کارشناسان بانک آمریکایی مرگان استنلی با اشاره به رشد ناامیدکننده تقاضای بنزین در آمریکا و بازگشت عرضه نفت نیجریه و کانادا به بازارها پس از چالشهای اخیر در تولید آنها، اعلام کرد که ممکن است در آینده نزدیک، قیمت نفت افتی شدید را تجربه کند.

در بندرگاههای اطراف شهر نیویورک، دست کم دو کشتی حامل مواد مورد نیاز برای تولید بنزین، معطل مانده بودند. افزون بر آن، چندین کشتی حامل بنزین نیز به مقاصد دیگری فرستاده شدند که نشان دهنده چالش عرضه بیش از حد این سوخت بود.

شرکت ملی نفت نیجریه نیز اعلام کرد پس از تعمیر زیرساختهای نفتی این کشور در پی حمله شورشیان، تولید نفت این کشور در حال افزایش است.

تلاش برای ادغام دو شرکت نفتی رقیب در لیبی نیز توانست امیدواریها را به افزایش تولید نفت این کشور عضو اوپک افزایش دهد. تولید نفت لیبی اکنون حدود یک چهارم سطح یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در پیش از آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ٢٠١١ میلادی است.

کاهش تولید فراورده های نفتی به دلیل کاهش سود پالایشی از یک سو و نزدیک شدن به فصل تعطیلی پالایشگاههای آسیا به دلیل آغاز عملیات تعمیر و نگهداری از سوی دیگر، می توانند تقاضای نفت و قیمت آن را کاهش دهند.

طبق اعلام بانک مرگان استنلی، پالایشگران آسیایی از همکنون تولید خود را کاهش داده اند و درباره دشواری فروش محموله های نفتی، گزارشهایی منتشر شده است.

تولید نفت روسیه در ماه ژوئن سال جاری میلادی با اندکی رشد نسبت به ماه پیش از آن، به ١٠ میلیون و ٨٤٠ بشکه در روز رسید.

در نروژ نیز کارگران بخش خدمات صنعت نفت، توانستند با کارفرمایان خود به توافق دست یابند و این کشور از اعتصاب رهایی یافت.

روز سه شنبه (١٥ تیر ماه) قیمت نفت پنج درصد دیگر کاهش یافت زیرا نگرانی درباره پیامدهای مخرب اقتصادی منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا استمرار یافت و معامله گران، نسبت به پایان عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی، دچار تردید شدند.

نگرانی درباره پیامدهای منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، قیمت ملک در انگلستان را پایین آورد و ارزش پوند را به پایینترین حد ٣١ سال اخیر رساند.

افزون بر این، پیش بینی می شود اطلاعاتی که به زودی درباره اقتصاد چین منتشر می شوند، نشان دهنده ضعف بازرگانی و سرمایه گذاری در این کشور باشند.

معامله گران همچنین گزارش مؤسسه جنسکیپ را درباره افزایش ٢٣٠ هزار بشکه ای سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، مورد توجه قرار دادند.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و ١٤ سنت کاهش، به ٤٧ دلار و ٩٦ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفت خام آمریکا نیز با دو دلار و ٣٩ سنت افت، در سطح ٤٦ دلار و ٦٠ سنت تثبت شد.

طبق تحقیق رویترز از کارشناسان، بازگشت تولید نفت نیجریه به بازارهای جهانی سبب شده است مجموع تولید نفت اوپک در ماه ژوئن سال جاری میلادی از افزایش برخوردار شود.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (١٦ تیر ماه) حدود دو درصد افزایش یافت، زیرا اطلاعات مثبت اقتصادی در آمریکا، روند کاهشی قیمت را متوقف کرد.

طبق یک گزارش صنعتی، رشد بخش خدمات در اقتصاد آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی، بیشترین شتاب را در هفت ماه اخیر داشته است.

در این روز شاخص نفت خام برنت با ٨٤ سنت رشد، به قیمت نهایی ٤٨ دلار و ٨٠ سنت برای هر بشکه رسید و شاخص دبلیو تی آی آمریکا نیز با ٨٣ سنت افزایش، قیمت نهایی ٤٧ دلار و ٤٣ سنت را تجربه کرد.

با وجود انتظارها درباره رشد تقاضای سوخت در آمریکا با آغاز فصل سفرهای تابستانی، سود تبدیل نفت خام به بنزین در پالایشگاههای آمریکا همچنان در پایینترین حد خود در چهار ماه و نیم اخیر باقی مانده است.

سطح ذخیره سازی نفت خام در ساحل شرقی آمریکا نیز رشدی بی سابقه داشته و در هفته های اخیر به بیش از ٧٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نیز رسیده است، به گونه ای که بسیاری از کشتیهای حامل این سوخت وادار شده اند مقصدی دیگر برای تخلیه بار خود بیابند.

پس از انتشار گزارشی درباره کاهش کمتر از انتظار سطح ذخیره سازی نفت در آمریکا، روز پنجشنبه (١٧ تیر ماه) قیمت نفت باز هم پنج درصد کاهش یافت.
قیمت شاخص نفت خام برنت در این روز شدیدترین افت روزانه خود در سال جاری میلادی را تجربه کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در هفته منتهی به ١١ تیر ماه، سطح ذخیره سازی نفت این کشور با دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه کاهش رو به رو شده است، در حالی که نهاد غیر دولتی مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) انتظار داشت این رقم با ٦ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه کاهش رو به رو شده باشد.

شاخص برنت در این روز دو دلار و ٢٩ سنت، معادل ٤,٩ درصد، کاهش قیمت را تجربه کرد و در سطح ٤٦ دلار و ٤٠ سنت تثبیت شد که بیشترین درصد کاهش قیمت آن از ماه فوریه سال ٢٠١٥ میلادی تا کنون به شمار می آید.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با دو دلار و ٢٩ سنت افت، به ٤٥ دلار و ١٤ سنت رسید.

شاخص نوسان مؤسسه سی بی او ئی آمریکا نیز نشان دهنده بالاترین سطح نوسان در معاملات نفت خام این کشور در چهار ماه اخیر بود. به گفته معامله گران، این مسئله نشان دهنده تغییر وضعیت روانی بازار است که در هفته های اخیر، در نزدیک سطح ٥٠ دلار برای هر بشکه به ثبات رسیده بود.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته (جمعه ١٨ تیر ماه) قیمت نفت اندکی افزایش یافت اما قیمت نهایی برنت نسبت به هفته پیش از آن بسیار پایینتر بود. آمار مثبت درباره وضعیت اشتغال در آمریکا و دلایل فنی معاملاتی، مهمترین عوامل رشد قیمت نفت در این روز بودند.

آمار اشتغال آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی، به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید و موج تازه حمله شورشیان به زیرساختهای نفتی نیجریه، نگرانیهایی درباره بازگشت تولید نفت این کشور به بازارهای جهانی برانگیخت.

با این همه، انتشار گزارشی درباره افزایش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا برای پنجمین بار در ٦ هفته اخیر، سبب شد رشد قیمت نفت محدود باشد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٣٦ سنت کاهش، به ٤٦ دلار و ٧٦ سنت برای هر بشکه رسید. این شاخص در طول روز جمعه در بازه ٤٦ دلار و ١٥ سنت تا ٤٧ دلار و ٢٣ سنت نیز معامله شده بود.

شاخص دبلیو تی آی آمریکا نیز در این روز با ٢٧ سنت رشد قیمت، در سطح ٤٥ دلار و ٤١ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

۲۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۱۸
تعداد بازدید : ۳۸۴