تعطیلی گمرک‌های غیرفعال کلید خورد

تعطیلی گمرک‌های غیرفعال کلید خورد
براساس آمار و ارقام منتشر شده، چین به عنوان بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده بزرگ جهان تنها 60 گمرک داشته، در حالی که ایران با حجم تجارت بسیار کمتر بالغ بر 142 گمرک دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گمرک ایران در حالی قصد دارد طرح تحول نظام گمرکی کشور را به اجرا درآورد که در حال حاضر گمرک‌های ایران با انواع و اقسام مشکلات مواجه بوده و واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در ایران نیز جور مشکلات گمرک ایران را می‌کشند. براساس آمار تنها یک گمرک یعنی گمرک شهید رجایی به تنهایی 40 درصد از حجم تجارت کشور را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر 10 گمرک کشور در مجموع 85 درصد تجارت و 30 گمرک بالغ بر 98 درصد از تجارت ایران را به خود اختصاص می‌دهند. این درحالی است که هم‌اکنون 142 گمرک در سراسر ایران فعال هستند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که 112 گمرک باقی‌مانده تنها دو درصد از کل تجارت کشور را مدیریت می‌کنند. براساس برنامه پنجم توسعه، 50 گمرک تا پایان سال آینده جمع‌آوری و تعطیل می‌شوند. رئیس کل گمرک ایران نیز بر تعطیلی بسیاری از گمرک‌های کشور تاکید کرده است.

تا آخر سال گذشته با ادغامهای صورت گرفته تعداد گمرک‌های کشور از 167 به 142 کاهش یافت، با این وجود به نظر می‌رسد هنوز تعداد گمرک‌های ایران بسیار بالاست؛ به طوری که چین با داشتن بیش از 3000 هزار میلیارد تومان تجارت در سال تنها 60 گمرک و 400 دفترخانه گمرکی دارد. همچنین 25 گمرک و بازارچه مرزی تعطیل شده‌اند که این اقدام طبق مصوبه شهریور سال گذشته هیئت وزیران انجام شده است.

در حال حاضر انجام امور گمرکی برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا یکی از معضلات جدی بوده و برخی از کالاها مدت زمان زیادی را در گمرک برای سپری کردن فرایند ورود یا خروج می‌گذرانند.

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۹۷۶