روزی 9 میلیون لیتر از قاچاق سوخت کم شد

روزی 9 میلیون لیتر از قاچاق سوخت کم شد

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت آخرین وضعیت قاچاق سوخت را تشریح و تصریح کرد که میزان قاچاق سوخت در سال گذشته به نسبت سال قبلش روزانه ۹ میلیون لیتر کم شد و همچنین طی دو سال اخیر بیش از ۶۰ درصد از نظر حجمی و بیش از ۸۵ درصد از نظر ارزشی قاچاق سوخت کاهش یافته است.

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برآوردهای حداقلی ستاد مبارزه با قاچاق در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که روزانه ۲۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام می‌شد که با توجه به قیمت‌های آن زمان، ارزشی که برای قاچاق سوخت به خارج از کشور در سال ۱۳۹۲ برآورد شد بالغ بر ۷.۲ میلیون دلار بود که این ارقام نشان می‌داد وضعیت مناسبی در این بخش وجود ندارد.

وی به بیان اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دو سال گذشته برای کاهش قاچاق سوخت پرداخت و ادامه داد: اولین دسته از اقدامات، اصلاح نظام سهمیه بندی بود که شامل ابطال شش میلیون کارت سوخت بنزین از خودروهای بنزین‌سوز و اصلاح سهمیه برخی کلاس‌های خودرویی می‌شود. در این زمینه تعداد کلاس های خودروهای دیزلی از ۹ کلاس به ۱۱ کلاس و ناوگان مسافری از دو کلاس به چهار کلاس افزایش پیدا کرد.  

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:‌ اقدام مهم دیگر تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل دیزلی بر مبنای مسافت طی شده یا همان پیمایش بود که از سال ۱۳۹۴ اجرایی شد و در حال حاضر مراحل بلوغ خود را طی می‌کند که امیدواریم این طرح از مهر امسال به طور کامل اجرایی شود.

وی اضافه کرد: اکنون بر اساس اسناد حمل این تخصیص انجام می‌شود. این تخصیص در حوزه برون شهری قابل تکیه و بهینه است اما در بخش درون شهری اسناد حمل وجود ندارد. یعنی هنوز بارنامه یا بار برگ راه اندازی نشده است؛ لذا سهمیه پایه را در آن بخش تعدیل کردیم اما با این وجود مجموعه اقداماتی که ستاد در حوزه حمل و نقل انجام داده باعث شده است که سال گذشته روزانه ۹ میلیون لیتر در مقایسه با سال ۱۳۹۳ کاهش قاچاق سوخت داشته باشیم که البته این نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۱۲ میلیون لیتر است.      

خورشیدی با اشاره به دیگر اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با قاچاق سوخت گفت: بخش دوم اقدامات ستاد شامل اقدامات ایجابی می‌شود. به هر حال تقاضایی در کشورهای همسایه و در آب‌های بین المللی وجود دارد که اگر این تقاضا را به شکل رسمی و قانونی پاسخ دهیم خروج آن از طریق قاچاق کمتر امکان پذیر است؛ لذا برنامه ستاد برای رسیدن به هدف صادرات فرآورده‌های نفتی به روش‌های مختلف توسط بخش خصوصی و همچنین وزارت نفت بوده است.    

افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات سوخت

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با استفاده از روش‌های مختلف فروش سوخت، از صادرات ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به حدود ۹ میلیون تن در سال ۱۳۹۴ رسیدم که این نشان‌دهنده رشد ۲۰۰ درصدی صادرات سوخت طی دو سال است. همچنین در بخش بانکرینگ که سوخت‌رسانی به دریا است رشد ۲۸ درصدی داشتیم که رشد قابل قبول و مناسبی است.  

وی تصریح کرد: دسته دیگر اقدامات شامل تشدید اقدامات مقابله ای برای مبارزه با قاچاق سوخت بوده است. در وهله اول وزارت نفت با توسعه گازرسانی و اصلاح الگوی مصرف واحدهای صنعتی و نیروگاهی، از فراورده های مایع نفتی یارانه ای به گاز طبیعی، امکان این را فراهم کرد تا توزیع سوخت کمتری انجام شود.

خورشیدی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ ایران واردکننده گازوئیل بوده است اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ با مجموعه اقداماتی که برای مقابله با قاچاق سوخت انجام شد و همچنین اقدامات توسعه گازرسانی از سوی وزارت نفت عملا توان صادرات پیدا کردیم و در حال حاضر روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر توان صادرات گازوئیل داریم که دستاورد بزرگی است.  

قاچاق بنزین دیگر به صرفه نیست

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق سوخت در حال حاضر به صرفه نیست، ادامه داد: همچنین توانستیم در برخی فرآورده‌ها مانند بنزین شرایطی را فراهم کنیم که دیگر قاچاق آن به صرفه نباشد. قیمت بنزین در سال ۱۳۹۲ لیتری ‌۴۰۰ تومان، ‌ در سال ۱۳۹۳ لیتری ۷۰۰ تومان و در سال گذشته لیتری ۱۰۰۰ تومان بوده است. در واقع افزایش قیمت بنزین باعث شد که دیگر قاچاق بنزین به صرفه نباشد.        

خورشیدی عنوان کرد: در مجموع درسال ۱۳۹۲ روزانه ۲۴۷ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف داشته ایم که این عدد در سال گذشته به روزانه ۱۹۶ میلیون لیتر در روز کاهش یافت؛ در واقع این آمار نشان دهنده کاهش ۵۱ میلیون لیتری توزیع و مصرف سوخت است. این شرایط در برخی از بخش‌ها مانند بخش‌های صنعتی و نیروگاهی با جایگزینی گاز طبیعی اتفاق افتاده است اما در حوزه حمل و نقل هیچ جایگزینی وجود نداشته است.

به گفته وی، در حوزه حمل و نقل دیزلی در سال ۱۳۹۲ روزانه ۵۴ میلیون سوخت مصرف شده و در سال گذشته روزانه ۴۲ میلیون لیتر سوخت مصرف  شده است.

سخنگوی ستاد مرکزی قاچاق مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:‌ میانگین قاچاق سوخت در سال گذشته به نسبت سال ۱۳۹۲ بیش از ۶۰ درصد کاهش حجمی داشته و بیش از ۸۵ درصد با کاهش ارزشی همراه بوده است که علت این تفاوت ۲۵ درصدی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی است.

۲۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۵۳۲