عدم ثبات در بازار پلی پروپیلن نسبت به پلی اتیلن

قیمت ها در بازار پلی پروپیلن و پلی اتیلن از اوایل ژوئن افزایش یافته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، معامله کنندگان بطور گسترده ای تأیید می کنند که دلیل این مسئله افزایش قیمت ها در بازار معاملات آتی و کاهش تولید در چین پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ (G20) بوده است و نه بالا رفتن تقاضا. براساس گزارش ها افزایش قیمت های پلی پروپیلن مخصوصا در بازار داخلی چین بیشتر از پلی اتیلن بوده است.

قیمت های پلی پروپیلن گرید رافیای داخلی در یک ماه گذشته شاهد افزایش مضاعفی در حدود ۱۰۷۰ یوآن (۱۶۰ دلار) در هر تن بوده این در حالیکه است که در این مدت قیمت های پلی اتیلن بطور متوسط ۳۳۰ تا ۴۰۰ یوآن (۵۰ تا ۶۰ دلار) در هر تن افزایش یافته اند.

این افزایش چشمگیر قیمت های پلی پروپیلن کمک کرده است تا اخیراً قیمت های این محصول در بازار داخلی نسبت به بازار وارداتی برتری پیدا کنند باتوجه به اینکه در بخش عمده ای از یک سال گذشته این محصول در بازار داخلی چین برابر با بازار صادراتی این کشور معامله شده است. طبق داده های شاخص قیمت ChemObris در بین اوایل ماه آوریل و اواخر ماه می حتی قمیت های پلی پروپیلن در بازار داخلی چین پایین تر از قیمت های این محصول در بازار صادراتی سقوط کرد.

یک توزیع کننده در شانگهای اظهار داشته است: «مشاهده این افزایش قیمت های چشمگیر مخصوصا برای پلی پروپیلن در چنین زمان کوتاهی ما را در رابطه با روندهای قیمتی نگران کرده است. مخصوصا با توجه به اینکه تقاضا در بازارهای صنایع پایین دستی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.»

با نگاه به داده های چند سال اخیر ChemObris از اوایل سال ۲۰۱۵ نوسانات بیشتری را برای پلی پروپیلن نسبت به پلی اتیلن نشان می دهد. قیمت های پلی پروپیلن شاهد روند کاهشی بیشتری بوده که از اوایل ماه می ۲۰۱۵ آغاز شد و تا ماه اول سال ۲۰۱۶ ادامه یافت. در ادامۀ چرخۀ صعودی و نزولیِ این روند قیمتی، قمیت های پلی پروپیلن نسبت به پلی اتیلن شاهد عدم ثبات بیشتری بوده است، درنمودار مقایسه قیمت های پلی پروپیلن و پلی اتیلن را می توان در بازار داخلی چین مشاهده کرد.

دلیل بوجود آمدن این وضعیت را می توان به فعال شدن کارخانه های جدید پلی پروپیلن در چین از اوایل سال گذشته نسبت داد. با افزایش عرضه و ثابت باقی ماندن تقاضا، نوسانات قیمت های پلی پروپیلن نیز افزایش خواهد یافت.

۲۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۵۴۶