ادغام ٢ پالایشگر ژاپنی تهدیدی برای ایران نیست

ادغام ٢ پالایشگر ژاپنی تهدیدی برای ایران نیست
ایدمیتسو کوسان اعلام کرد برنامه ادغام این این شرکت با یک پالایشگر ژاپنی دیگر، روابط آن را با ایران و عربستان تغییر نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری پلتس از توکیو، شرکت ژاپنی ایدمیتسو کوسان اعلام کرد به تلاش برای راضی کردن سهامداران خود به ادغام این شرکت با شرکت شوا شل ادامه می دهد، زیرا انتظار ندارد که این ادغام به روابط این دو شرکت با ایران و عربستان آسیبی برساند.

دایسوکه سکی، معاون مدیر عامل ایدمیتسو کوسان، اعلام کرد این شرکت قصد ندارد پس از خرید ٣٣ درصد از سهام شل، شرکت شوا شل را به یکی از زیر مجموعه های خود تبدیل کند.

پیش از این، بنیانگذاران شرکت ایدمیتسو کوسان با استناد به ناهمخوانی فرهنگ کاری و دیگر مسائل، با طرح ادغام این شرکت با شوا شل مخالفت کرده بودند.

تاکوجیرو هامادا، وکیل بنیانگذاران ایدمیتسو کوسان در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد آنها همچنان با برنامه ادغام شرکت مخالف هستند.

بنیانگذاران ایدمیتسو کوسان باور دارند که ادغام این شرکت با شوا شل ممکن است این شبهه را الغا کند که شرکت جدید، متحد عربستان است و با توجه به ارتباط خوب ایدمیتسو کوسان با ایران، این مسئله برای وجهه این شرکت خوب نیست.

ایدمیتسو کوسان اعلام کرد پس از همکاری این شرکت با ایران در جریان ملی شدن صنعت نفت در سال ١٩٥٣ میلادی، رابطه اعتماد مقابل میان دو طرف حفظ شده، اما این شرکت همکنون نیز ارتباطی نزدیک با عربستان برقرار کرده است.

در ماه مارس سال ٢٠١٦ میلادی، عربستان ٤٠ درصد از نفت خام مورد نیاز ایدمیتسو کوسان را تأمین می کرد، اما سهم ایران از این رقم تنها یک درصد بود. دلیل این مسئله، ناهمخوانی ویژگیهای نفت خام تولیدی ایران با نیازهای پالایشگهای ایدمیتسو کوسان است.

در بیانیه ایدمیتسو کوسان آمده است: در صورت ادغام دو شرکت، حتی اگر شرکت آرامکو عربستان همچنان یکی از سهامداران شرکت جدید باشد، انتظار داریم که بتوانیم ارتباط خود را با شرکت ملی نفت ایران حفظ کنیم.

همکنون شرکت آرامکو حدود ١٥ درصد از سهام شرکت شوا شل را در اختیار دارد.

۲۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۷:۰۴
تعداد بازدید : ۳۹۹