پتروشیمی های ایرانی میزبان کاتالیست های بومی

پتروشیمی های ایرانی میزبان کاتالیست های بومی
چندین مجتمع پتروشیمی کشورمان با توجه به کیفیت و مرغوبیت کاتالیست های بومی شده، خریدار این محصول استراتژیک از شرکت های ایرانی هستند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا در گفتگو با خبرنگار نیپنا درباره دستاورد های کسب شده در تامین نیاز کاتالیست های مورد نیاز صنایع پتروشیمی کشور اظهار کرد: این شرکت پس از ده سال فاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی توسط برترین محققین کشور ، با هدف تولید کاتالیست های حاوی فلزات گرانبها در سال 1391 تاسیس شد و موفق به تولید انواع کاتالیست های حاوی فلزات گرانبهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور شده است . تولید این کاتالیست ها تا کنون در انحصار چند شرکت محدود آمریکایی و اروپایی قرار داشت که در زمان تحریم های ظالمانه غرب این شرکت های خارجی با هدف فلج کردن صنعت نفت کشور از فروش کاتالیست‌ها ممانعت به عمل آوردند .
فتوره افزود: با توجه به عزم موجود در شرکت و با تلاش شبانه روزی و نیز حمایت های به عمل آمده توسط مدیران دلسوز صنعت نفت کشور ، تولید بیش از 32 نوع کاتالیست هم اکنون بومی سازی گردیده و به صورت صنعتی با ظرفیت 2000 تن در سال در حال تولید می باشد . 
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز کاتالیست های حاوی فلزات گرانبهای مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی از جمله پتروشیمی بندرامام ، نوری ، بوعلی سینا ، کارون و همچنین پالایشگاههای اصفهان ، ستاره خلیج فارس و اراک در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا تولید و بارگذاری شده که با توجه به کیفیت محصولات تولیدی، مصرف کنندگان نهایی نیز از کیفیت محصولات رضایت کامل داشته اند . 
فتوره ادامه داد: یکی از پروژه های اخیر شرکت ، تولید کاتالیست ایزومریزاسیون معادل I8 شرکت UOP آمریکا می باشد که در مقیاس صنعتی تولید و 200 تن از آن به پالایشگاه اصفهان تحویل و بار گذاری گردید و هم اکنون در حال تولید بنزین یورو 4 و 5 می باشد .
وی با بیان این که در دوران پسابرجام شرکت های اروپایی و آمریکایی به صنعت نفت کشور هجوم آوردند تا بازار گذشته را به دست آورند گفت: خوشبختانه بسیاری از مدیران دلسوز صنعت نفت کشور ، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، دست رد به سینه شرکتهای خارجی زدند .
مدیر عامل شرکت دانش بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا افزود: متاسفانه در این میان ، برخی مدیران مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی کشور ، با وجود تولید داخل کاتالیست های مذکور و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت ورود کالاهای خارجی که در داخل کشور تولید می گردند ، اصرار به خرید خارجی دارند که به عنوان نمونه یکی از پالایشگاهای کشور در حال خرید کاتالیست پلتفورمینگ از یک شرکت اروپایی است در حالیکه که این نوع کاتالیست در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا تولید و در مجتمع فرآورش پتروشیمی بندرامام بارگذاری گردیده است و بیش از 18 ماه است که در سرویس قرار دارد و مجتمع مذکور نیز از کیفیت محصول تولید شده رضایت کامل دارد .
۲۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۵۱۳