بخش خصوصی بر لزوم سرمایه گذاری در بخش اچ اس ای بیشتر توجه کند

بخش خصوصی بر لزوم سرمایه گذاری در بخش اچ اس ای بیشتر توجه کند
شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید در خصوص اجرای اصول اچ اس ای، ‌ضمانت اجرایی داشته باشد تا در بخش هایی که نیاز به اصلاحات است با استفاده از همین ضمانت، واحدها را ملزم به رعایت اصول کند.
مهندس مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: تا زمانی که واحدهای پتروشیمی زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت می کردند،‌ ملزم به رعایت اصول ایمنی بودند و در صورت عدم اجرای آن امکان برخورد با واحدهای خاطی وجود داشت اما با خصوصی سازی واحدها،‌ تنها وظیفه ممیزی و نظارت بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و بنابراین ان. پی .سی نمی تواند برای عدم اجرای دستورالعمل های ابلاغی برخوردی انجام دهد.
وی با تاکید بر این که طرح ها و مجتمع های پتروشیمی باید الزام هایHSE را بطور کامل رعایت کنند افزود: باید قوانین و ابزارهای لازم برای برخورد با خاطیان وجود داشته باشد و قوانین ضمانت اجرایی داشته باشند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی باید برنحوه رعایت اصول و قوانین HSE نظارت داشته باشند و دارای قدرت اجرایی باشند.
شاهدایی درباره آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی اظهار کرد: خبر آتش سوزی درپتروشیمی بوعلی در لحظات اولیه به تهران رسید و در خود پتروشیمی بوعلی نیز، ‌رئیس مجتمع،‌ رئیس بهره برداری و مدیریت بحران در منطقه ویژه حضور داشتند.
وی افزود: ظرف چند ساعت آتش سوزی اول در برج پارازایلن خاموش شد و گمان بر این بود که مخزن نفتا نیز به سرعت خاموش شود اما وسعت آتش سوزی در کنار کمبود تجهیزات در منطقه سبب شد تا آتش سوزی ادامه پیدا کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در همان ساعت های اولیه تمهیدات لازم برای کنترل این اتفاق گرفته شد و با خاموش کردن واحدهای عملیاتی در پتروشیمی بوعلی و ایمن سازی اطراف حادثه،‌ آتش سوزی در بخش فرآیندی برج پارازایلن و کوره مهار شد و چند ساعت بعد نیز خاموش گردید.
وی گفت: تمرکز مدیریت بحران نیز در ابتدا این بود که آتش سوزی در این برج خاموش شود زیرا در صورت ادامه آتش،‌امکان خم شدن و سقوط برج وجود داشت.
شاهدایی اعلام کرد: مسئله ای که باعث آتش سوزی در مخازن نفتا شد این بود که در اواخر عملیات اطفای حریق در برج، ‌انفجاری رخ داد که به علت پرتاب شدن بخش هایی از بدنه شعله ور برج بر روی مخازن نفتا،‌ دو مخزن دچار حادثه شد که یکی از آنها به سرعت خاموش شد اما در مخزن دوم به دلیل حجم زیاد نفتا اتش سوزی وسیع شد و ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: مدیریت بحران سال هاست که در منطقه حضور دارد و هر ساله مانورهایی برای هماهنگی بیشتر انجام می شود.اما این اتفاق در صنعت نفت بی سابقه بود. نکته مهم این است که در جریان اطفای حریق هیچ تصمیم اشتباهی گرفته نشد و درست ترین کار ممکن انجام شد و با این تصمیمات هیچ واحد فرآیندی دیگری درگیر آتش سوزی نشدند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در خصوص آتش سوزی مخزن نفتا نیز،‌به دلیل عدم امکان مهار آتش سوزی،‌تصمیم بر سوختن مخزن تا اتمام نفتا بود. زیرا حجم حریق به شدت وسیع بود و امکان اطفا آتش وجود نداشت.
وی گفت: با نظر کلیه مدیران ،‌تصمیم بر این شد تا مدیریت خاموش کردن مخزن نفتا به مناطق نفتخیز جنوب سپرده شود و از این تصمیم تمامی نیروهای آتش نشانی و مدیران مختلف حمایت و پشتیبانی کردند.
وی با اشاره به اینکه مجتمع پتروشیمی بوعلی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: برنامه ریزی ها برای راه اندازی واحدهای 100 تا 700 انجام شده و با تعویض آن برخی از خطوط لوله،‌ تولید در واحدهای پیش از پارازایلن آغاز خواهد شد.
وی فرآیند تولید در پتروشیمی بوعلی را شامل تبدیل نفتا به پارازایلن عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این واحدها،‌امکان فروش محصولات و یا تحویل آن به پتروشیمی بندر امام فراهم خواهد شد تا خوراک پتروشیمی تندگویان تامین شود.
شاهدایی ادامه داد: در مراحل اولیه گمان بر این است که علت حادثه مشکل در پمپ پارازایلن و نشت این ماده بوده است اما برای ارائه نظر قطعی باید منتظر بررسی های ببیشتری باشیم.
وی ادامه داد: نقطه مثبت این اتفاق این بود که کلیه واحدها هماهنگ با هم عمل کردند و در خصوص انجام عملیات هم افزایی داشتند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: برخی پتروشیمی ها فعالیت های HSE را جدی می گیرند و برخی دیگر اهمیت به اجرای آن نمی دهند. دلیل این امر نیز این است که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در مقوله HSE ندارد زیرا آگاهی کافی در این خصوص نیست.
وی به اهمیت رگولاتوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای انجام این مهم،‌ لازم است تا ابزارهایی در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گیرد تا بتوانند ممیزی های لازم را اجرا کنند و از آنجا که واحد اچ اس ای هر مجتمع نمی تواند از واحد عملیاتی مجزا باشد، برای مقابله با این حوادث، ‌نیروی اچ اس ای باید در سطح کلان منطقه به صورت یکپارچه عمل کند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید در خصوص اجرای اصول اچ اس ای، ‌ضمانت اجرایی داشته باشد تا در بخش هایی که نیاز به اصلاحات است با استفاده از همین ضمانت، واحدها را ملزم به رعایت اصول کند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این آتش سوزی نشان داد که باید در زمینه هایی نظیر آموزش مدیریت بحران و تبیت مدیرات بحران حرفه ای، بررسی تجهیزات مورد نیاز در منطقه، اقدامات اصلاحی در خود مجتمع ها، تربیت نیروهای آتش نشانی و تامین امنیت شغلی آنها و ... اقدامات لازم انجام شود.
۲۳ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۲۹