40 درصد صادرات غیرنفتی در اختیار انجمن کارفرمایی پتروشیمی

40 درصد صادرات غیرنفتی در اختیار انجمن کارفرمایی پتروشیمی
مجمع صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با حضور اعضای هیات مدیره در روز 23 خرداد 91، در هتل پارسیان اوین برگزار شد و اعضای هیات‌مدیره انجمن گزارشی از اقدامات این تشکل صنفی ارایه کردند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، در این مجع مرتضی عزیزی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت : با اجرای کامل قانون اصل 44 دیگر واحد دولتی در صنعت پتروشیمی کشور وجود نخواهد داشت و تمامی فعالیت‌ها در زمینه تولید، فروش و صادرات محصولات پتروشیمی بر عهده مجموعه شرکت‌هایی است که به نوعی در این انجمن عضویت دارند، از این رو به جرأت می‌توان ادعا کرد اکنون انجمن صنفی صنعت‌پتروشیمی بزرگترین تشکل پتروشیمی کشور است .
عزیزی تصریح کرد: این انجمن دومین مجموعه قدرتمند بعد از شرکت ملی نفت در حوزه اقتصاد ملی است چراکه در حال حاضر بیش از 40 درصد از صادرات غیرنفتی کشور در اختیار اعضا این انجمن انجام می‌شود .
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به برخی از مشکلات پیش‌روی این صنعت، در مورد مجموعه اقدامات این انجمن برای  حل این مشکلات گفت: یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای این انجمن حذف موضوع اخذ عوارض صادراتی از محصولات پتروشیمی در لایحه بودجه سال 91 کل کشور، بدلیل مغایرت‌های قانونی بود که با تلاش این انجمن و همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون اول ریاست‌جمهوری محقق شد .
او با تاکید بر خروج دو شرکت فجر و مبین از هلدینگ خلیج فارس افزود: با توجه به اینکه حضور این شرکت‌ها در هلدینگ خلیج‌فارس منجر به انحصار در بخش تأمین سرویس‌های جانبی در صنعت پتروشیمی می شود، جلساتی را با وزیر اقتصاد، مدیران سازمان بورس و همچنین سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم اما با توجه به مخالفت سازمان خصوصی‌سازی ناچار شدیم تا موضوع را به شورای رقابت کشانده و در نهایت نیز این شورا با تایید نظرات این انجمن مجوز خروج دو شرکت‌ پتروشیمی فجر و مبین از هلدینگ خلیج فارس را در مصوبه 109 خود صادر کرد.
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: حل موضوع اخذ عوارض یک درصد از فروش شرکت های پتروشیمی در مناطق ویژه ، اقدامات زیربنایی با مسوولان وزارت صنعت ،معدن وتجارت برای جلوگیری از تعیین قیمت‌های تکلیفی برای محصولاتی مانند پلی‌پروپیلن و اوره، توافق با مدیران بورس کالا برای حاکمیت اصول اقتصادی درعرضه محصولات پتروشیمی دراین بازار، پیگیری و برگزاری جلسات برای تامین 100درصدی مقدار خوراک واحدهای پتروشیمی از طریق مجموعه وزارت نفت و پیگیری مطالبات معوق شرکت های پتروشیمی از جمله فعالیت‌هایی است که توسط این انجمن درحال انجام است .
در ادامه دستور جلسه این مجمع، صورت‌های مالی سال 1390 انجمن به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت و روزنامه دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه رسمی این انجمن انتخاب شد.
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۹۶۸