افزایش ظرفیت صادرات به یک میلیون تن / خیز پتروشیمی شیراز برای بازارهای اروپا و آمریکا

واحد سوم اوره و آمونیاک پتروشیمی شیراز با هدف افزایش صادرات این مجتمع به یک میلیون تن به بهره برداری رسیده است. مدیرعامل این مجتمع با اشاره به تولید اوره گرانول در این باره اعلام کرد که برنامه جدی برای دستیابی به بازارهای اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا داریم. 

خیز پتروشیمی شیراز برای بازارهای اروپا و آمریکا

به گزارش «فرصت امروز» واحد سوم پتروشیمی شیراز (واحد آمونیاک و اوره شهدای مرودشت) در هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید. میزان تولید آمونیاک این مجتمع ۲هزار و ۵۰ تن و میزان تولید اوره گرانول ۳هزار و۲۵۰ تن در روز است. با بهره برداری از طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت ظرفیت این مجتمع به ۳.۷ میلون تن افزایش می یابد. با این اقدام این پتروشیمی بعد از پتروشیمی پردیس بزرگ ترین تولیدکننده اوره در کشور خواهد بود. تا قبل از وارد مدار شدن واحد سوم، این مجتمع ۴۰۰ هزار تن صادرات داشت که با طرح جدید ظرفیت صادرات به یک میلیون تن افزایش یافته است.

کیانوش کاظمی، مدیرعامل این پتروشیمی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از این مجتمع اظهار داشت تاکنون 550 میلیون یورو برای ساخت واحد سوم این مجتمع هزینه شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز کشور برنامه جدی برای صادرات محصولات داریم، اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز کشورهای منطقه، همچون پاکستان و هند صادرات محصولات به برزیل و آفریقای جنوبی نیز در دستور کار قرار گرفته است، همچنین در برنامه ریزی صورت گرفته صادرات به اروپا و آمریکای لاتین تعریف شده است. 

مدیرعامل پتروشیمی شیراز با اشاره به توسعه انبار برای افزایش صادرات، گفت: علاوه بر وجود انبار 30 هزار تنی، انبار 50 هزارتنی نیز در کنار واحد سوم ایجاد شده است که ظرفیت دپوی تولید یک ماهه پتروشیمی را دارد، همچنین برای افزایش تولید و صادرات، انباری به مساحت 126 هکتار در بندرعباس احداث کرده ایم که ظرفیت دپوی حدود 60 درصد از تولید یک ساله مجتمع را دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم ها رقبای جدی ما در زمینه کودهای شیمیایی یعنی قطر و عربستان و حتی چین بازار بیشتری را در اختیار خود دارند، اظهار کرد: هنوز در انتقال پول مشکل وجود دارد. رقبای ما به دلیل شناور بودن قیمت ها برای خوراک به راحتی می توانند در بازار حضور داشته باشند. 

کاظمی همچنین در خصوص توسعه پتروشیمی شیراز با اشاره به اینکه سهامداران اصلی این مجتمع تمایل جدی برای توسعه دارند اما باید فاینانس های داخلی و خارجی آن تامین شود، تاکید کرد: در کنار موضوع تامین منابع مالی آنچه سهامداران را برای توسعه ترغیب می کند، قول مساعدت برای تامین خوراک مورد نیاز است و متاسفانه این مسئله دغدغه جدی سرمایه گذاران شده است. انتظار می رود در بحث خوراک بازنگری جدی صورت گیرد.

وی گفت: در صورت اطمینان خاطر از تامین خوراک این مجتمع قابلیت توسعه دارد. در بخش پایین دستی پتروشیمی نیز با ظرفیت کامل در بخش متانول فعال هستیم. اگر بتوانیم زنجیره تولید به پایین دستی داشته باشیم تا شرکت ها وارد شوند، پایین دستی را به شرکت هایی که توان کمتری دارند، واگذار می کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شیراز در بخش رعایت مسائل ایمنی نیز گفت: در پروژه اوره و آمونیاک هیچ حادثه ای نداشتیم. واحد پرکلرین به دلیل احتمال مخاطرات از سال ۸۸ از سرویس خارج شد همچنین مخازن آمونیاک دوجداره شده اند و هر مخزن را با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت مورد استفاده قرار می دهیم.

همچنین در این نشست محمدمهدی فهان، رئیس مجتمع پتروشیمی شیراز و مدیر طرح اوره و آمونیاک ۳ نیز با بیان اینکه واحد سوم این مجتمع تحت لیسانس شرکت های آمونیاک کازاله سوییس و تویو ژاپن است، تصریح کرد: عملیات نصب تجهیزات سنگین توسط شرکت های هلندی از جمله ماموت صورت گرفته اما به دلیل تحریم ها ادامه نصب به شرکت های داخلی از جمله پیدک واگذار شد.

وی همچنین از استفاده از تجهیزات داخلی در توسعه این طرح خبر داد و اعلام کرد: خوشبختانه باوجود اعمال تحریم ها طرح بدون تاخیر به مرحله بهره برداری رسیده است.

نخستین تولید انبوه در واحد آمونیاک در بهمن ماه ۹۴ صورت گرفت و اواخر اسفند ماه هم واحد اوره مورد بهره برداری قرار گرفت.

فهان همچنین گفت: توسعه در پتروشیمی شیراز با برچیدن واحدهای قدیمی همراه است و این مسئله موجب شده تا استانداردهای زیست محیطی رعایت شود. 

۲۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۴۵۰