بزرگترین طرح توسعه انبارهای نفت ایران افتتاح می‌شود

بزرگترین طرح توسعه انبارهای نفت ایران افتتاح می‌شود
طرح توسعه انبار نفت نظامیه اهواز به عنوان بزرگترین پروژه افزایش ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های نفتی با ظرفیت 200 میلیون لیتر هفته آینده به طور رسمی افتتاح می‌شود.
 

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود 11 میلیارد و 500 میلیون لیتر ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع حداکثر تا 58 روز قابلیت ذخیره سازی و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی بدون امکان تولید و یا واردات سوخت از خارج کشور دارد.

از سوی  دیگر همزمان با افتتاح طرح‌های جدید پالایشگاهی، پروژه افزایش ظرفیت ذخیره سازی بنزین و گازوئیل کشور در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.
 
بر این اساس سال گذشته با ساخت و راه‌اندازی 16 مخزن جدید در مناطق مختلف کشور ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور حدود یک میلیارد لیتر افزایش یافت و باید با اجرای طرحهای جدید در مجموع تا پایان برنامه پنجم این ظرفیت از مرز 14.5 میلیارد لیتر عبور کند.
 
به‌ منظور اجرای این سیاست کلان، در حال حاضر ساخت پروژه توسعه و افزایش ظرفیت ذخیره سازی انبار نفت نظامیه اهواز به پایان رسیده و هفته آینده بهره برداری رسمی از این پروژه آغاز می شود.
 
با بهره برداری از این پروژه، ظرفیت ذخیره سازی و انباشت فرآورده‌های نفتی از 460 میلیون لیتر به 586 میلیون لیتر افزایش می‌یابد و در مجموع با راه اندازی این طرح توسعه انبار نفت، حدود 126 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور افزوده می‌شود.
 
در حال حاضر تعداد 21 مخزن در انبار نفت نظامیه اهواز فعال است و با بهره برداری از طرح توسعه این انبار نفت تعداد 3 دستگاه مخزن گازوئیل به ظرفیت 56 میلیون لیتر، 3 دستگاه مخزن نفت سفید به ظرفیت 54 میلیون لیتر، 3 دستگاه مخزن بنزین به ظرفیت 15.6 میلیون لیتر به تأسیسات نفت نظامیه اهواز اضافه خواهد شد .
 
حجم سرمایه گذاری انجام شده برای طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این پروژه انبار نفت 140 میلیارد ریال است و پیش بینی می‌شود با راه اندازی طرح توسعه انبار نفت نظامیه، تعداد مخازن ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی از 21 دستگاه به 30 دستگاه افزایش ‌یابد.
 
طرح توسعه انبار نفت نظامیه اهواز در منطقه‌ای به وسعت 90 هزار متر مربع انجام شده است، ضمن آنکه تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این پروژه نفتی توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان ایرانی انجام شده است.
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۹۶۸