عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس کاهش یافت/ بانک‌ها ترجیح می‌دهند در بخش تجارت کار کنند

عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس کاهش یافت/ بانک‌ها ترجیح می‌دهند در بخش تجارت کار کنند
نمی‌توانیم امید زیادی به بانک‌ها داشته باشیم. بانک‌ها رقبتی به هماهمگی با بخش تولید ندارند و ترجیح می‌دهد در بخش تجارت کار کنند اما به هر حال باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تغییر ماشین‌آلات و به‌روز کردن آنها صورت گیرد.
به دنبال کاهش قیمت برخی کالاهای پتروشیمی عرضه این کالاها در بورس کاهش یافت و از سوی دیگر کاهش قیمت مواد اولیه پتروشیمی تاثیر چندانی بر بهبود وضعیت تامین مواد اولیه نداشته است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، یک عضو انجمن صنایع همگن‌ پلاستیک ضمن اعلام مطلب فوق در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی کاهش قیمت مواد اولیه را اعلام کرده است اما در حدود سه هفته است که خریداران نمی‌توانند مواد مورد نیازشان را خریداری کنند.
سید حسن میرحیدری گفت: به این ترتیب کاهش قیمت‌های اعلام شده در غیاب وجود کالا و مواد اولیه مشکلی از صنعت‌گران حل نخواهد کرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد خریداران تا ورود تقاضای کاذب به بازار موجب بروز این مشکل شده است یا خیر گفت: به نظر نمی‌رسد حجم تقاضا و تعداد خریداران بیش از سابق باشد بلکه به طور محسوس میزان عرضه مواد کاهش یافته است.
او در خصوص تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر فعالیت واحدهای تولیدی فعال در صنعت پلاستیک گفت: امیدا داریم تا با شرایط جدید بتوانیم در بازارهای جهانی حضورمان را حفظ کنیم.
میرحیدری ادامه داد: همین حالا قیمت‌های حمل و نقلی در شهر افزایش یافته و انتظار ما این است که حداقل در بخش حامل‌های انرژی با حدود 50 درصد رشد مواجه شویم.
او با اشاره به رقابت تنگاتنگ‌ تولیدکنندگان ایرانی با شرکت‌های خارجی ادامه داد درست است که قیمت انرژی برای تولیدکنندگان خارجی هم بالا است اما آنها با به کارگیری ماشین‌آلات به روز و مدرن توانسته‌اند هزینه‌هایشان را کاهش بدهند.
او با اشاره به نیاز مالی واحدهای تولیدی برای تعویض ماشین‌آلات گفت: طبیعی است که نمی‌توانیم امید زیادی به بانک‌ها داشته باشیم چرا که بانک‌ها رقبتی به هماهمگی با بخش تولید ندارند و ترجیح می‌دهند در بخش تجارت کار کنند اما به هر حال باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تغییر ماشین‌آلات و به‌روز کردن آنها صورت گیرد.
میرحیدری اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه مورد نیازشان را وارد کنند. ما بارها با مقامات مسئول و حتی رئیس‌جمهور جلسه داشتیم و از آنها خواستیم که به جای صادرات مواد اولیه محصول ساخته شده را که ارزش افزوده بالاتری دارد صادر کنند.
او گفت: قول‌هایی در این زمینه به ما داده شده و گویا گام‌هایی برای تحقق این امر برداشته شده است.
۱۵ دی ۱۳۸۹ ۰۹:۴۰
ایلنا |
تعداد بازدید : ۱,۲۶۴