درسهای لازم را از حادثه پتروشیمی بوعلی سینا بیاموزیم

درسهای لازم را از حادثه پتروشیمی بوعلی سینا بیاموزیم
رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هدف از تشکیل سمینار «درس‌هایی از حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی» را آشنایی و آمادگی در مقابل حوادث احتمالی در منطقه عسلویه و همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله مؤثر اعلام کرد.

به گزارش شانا، علیرضا نریمان نژاد با بیان این که مدیریت بحران در شرایط اضطراری به کاهش تبعات حوادث کمک بسیاری می‌کند.درباره حضور و نظارت مستقیم وزیر نفت در حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی گفت: اجرای عملیات مهار حریق با حضور بالاترین مقام یک وزارت خانه افزون بر دلگرمی و رفع استرس‌های احتمالی، کمک بسیار زیادی به هماهنگی و در اختیار قرار گرفتن و بسیج همه منابع انسانی، مالی و ... می‌کند.

وی درباره حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی افزود: شرایط بسیار سخت و هولناکی بود، چرا که تمام تمرکز تیم مدیریت صحنه حادثه و مدیران ارشد حاضر در محل، کنترل شرایط موجود و جلوگیری از سرایت دامنه آتش‌سوزی به سایر مخازن و واحدهای مجاور بود.

نریمان نژاد یادآور شد: در هیچ مقطع زمانی نمی‌توان اعلام کرد که شرایط و امکانات خوب و کافی است چراکه رفتار حوادث و آتش‌سوزی‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در منطقه پتروشیمی عسلویه، برگزاری مانورهای منظم، تشکیل تیم‌های مدیریت بحران و جلسات برنامه‌ریزی‌شده و همچنین وجود HSE متمرکز پتروشیمی در منطقه، شرایط خوبی را به وجود آورده است. هر چند نیاز به بازسازی ناوگان و همچنین پیش‌بینی تجهیزات و ماشین‌آلات باید در دستور کار قرار گیرد و همه شرکت‌های مستقر در منطقه حداقل نیازمندی‌های سطح یک شرایط اضطراری را در درون شرکت‌های خود بتوانند پوشش دهند تا ابعاد وسیع‌تر پیدا نکند.

رئیس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: باید در تمامی مراحل اعم از طراحی، ساخت‌وساز، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی ملاحظات و الزامات ایمنی و آتش‌نشانی را لحاظ کنیم، چراکه اگر در ابتدای طراحی یک واحد ایمن باشد، بسیاری از مشکلات زمان بهره‌برداری کم می‌شود و در زمان بهره‌برداری نیز با نظارت‌های مستمر، ممیزی‌های مراقبتی، بازرسی و آماده بکار بودن تجهیزات، انجام مانورهای منظم و پیش‌بینی منابع، امکان کنترل و کاهش تبعات امکان‌پذیر است.

نریمان نژاد یکی از مباحث بسیار حساس در مورد بهترین عملکرد در وقوع چنین بحران‌هایی را فرماندهی واحد و مشارکت مدیران ارشد عملیات واحد آسیب‌دیده در کنار فرمانده دانست و افزود: وقوع حادثه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی یک پدیده اجتناب‌ناپذیر است، به طوری که ممکن است به دلایل فنی دچار آتش‌سوزی و انفجار شود اما مهم‌ترین راه حلی که می‌تواند در این حوادث، از گستردگی حادثه جلوگیری کند، اقدام به‌موقع مدیریت بهره‌برداری در ایزوله کردن، تخلیه، اختیارات لازم به سطوح عملیاتی برای قطع عملیات تولید، اقدام به‌موقع و سریع تیم‌های آتش‌نشانی و امدادی، فرماندهی واحد و مشورتی، پیش‌بینی مراحل و عواقب احتمالی گسترش حادثه و به‌طور کلی مدیریت مناسب، لجستیک و تاکتیک‌های فنی و پیش‌بینی منابع است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پازارگاد، وی از کارکنان و کارشناسان ایمنی در شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس خواست تا از تجارب حوادث مشابه درس‌آموزی کنند و نسبت به شناسایی نقاط ضعف سیستم از قبیل تجهیزات، رویه‌های کاری و ... اقدام کنند و اقدام‌های اصلاحی را به‌صورت مرتب پیگیری کنند.

۲۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۷:۵۲
تعداد بازدید : ۴۴۱