عرضه نشدن محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشتباه است

عرضه نشدن محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشتباه است
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: اصرار برای عرضه همه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشتباه است، اما بخشی از این محصولات را می‌توان در بورس عرضه کرد.

مهدی شریفی نیک نفس، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: این که برخی اصرار دارند همه محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه شود نادرست است، البته نظر مخالف این موضوع، یعنی عرضه نشدن محصولات پتروشیمی هم اشتباه است، زیرا بخشی از این محصولات را می‎توان در بورس عرضه کرد.

وی افزود: برخی فرآورده های پتروشیمی خریداران مشخصی دارند و یا بصورت اندک خریداری می‌شوند، بنابراین لازم نیست در بورس عرضه شوند، علاوه بر این، محصولاتی نیز وجود دارند که تنها یک مشتری دارند، این دسته از محصولات باید در قالب قرارداد، خرید و فروش شوند.

شریفی نیک نفس تصریح کرد: بورس بازار مدرنی در جهان محسوب می‌شود، اما بیشتر خرید و فروشهای پتروشیمی قراردادی است، بنابراین اگر بورس پتروشیمی، ساز و کار مناسبی داشت، بسیاری از کشورهای دنیا از آن استقبال می‌کردند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی، در ابتدای راه از ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا حمایت کرد، بورس مکانی شفاف برای عرضه محصولات است، اما در این میان برخی ملاحظات نیز وجود دارد، با این حال، می‌توان یکسری از محصولات پتروشیمی را در بورس عرضه کرد، از طرفی نیز می‌توان معامله را انجام داد، اما قیمت را در بورس تعیین کرد.

۲۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۴۵۹