کاهش ۰.۶ درصدی سرانه مصرف بنزین/مصوبه مجلس دست دولت را برای افزایش قیمت بنزین بسته بود

کاهش ۰.۶ درصدی سرانه مصرف بنزین/مصوبه مجلس دست دولت را برای افزایش قیمت بنزین بسته بود
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه همچنان معتقدیم که سامانه هوشمند سوخت می‌تواند خدماتی به نظام اقتصادی کشور داشته باشد، گفت: مصوبه مجلس دست دولت را برای افزایش قیمت بنزین بسته بود.

قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در واکنش به تصمیم برای حذف کارت سوخت در اصلاحیه قانون بودجه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره خواسته نشده است.

وی افزود: همچنان معتقدیم که سامانه هوشمند سوخت می‌تواند خدماتی به نظام اقتصادی کشور داشته باشد که حفظ آن را تبدیل به یک الزام می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید اینکه مصوبه مجلس هم ایرادی دارد، گفت: ایراد مصوبه مجلس فریز کردن قیمت در نرخ اول است که آن را مطابق نرخ بنزین در آخر اسفند 94 قرار داده است.

وی تصریح کرد: این بخش از مصوبه اشکال دارد، چون هم براساس قانون برنامه پنجم توسعه که امسال هم تمدید شده و هم براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید دولت قیمت حامل‌های انرژی از جمله سوخت و فرآورده‌های نفتی را به قیمت‌های فوب و بدون یارانه نزدیک کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم تمایل دولت به افزایش قیمت بنزین در سال جاری گفت: نباید نیت خوانی کنیم؛ ممکن است در شرایطی الزاماتی به دولت تحمیل شود که براساس آن مجبور شود، قیمت را افزایش دهد که مجلس در این‌باره دست دولت را بسته است.

خورشیدی تاکید کرد: این بسته شدن دست دولت عملاً منطقی و مورد قبول نیست و این بخش از مصوبه مجلس باید حذف شود.

*با افزایش قیمت بنزین از 400 به هزار تومان جلوی قاچاق بنزین گرفته شد

مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ما با سازوکار قیمتی جلوی قاچاق بنزین را گرفتیم، گفت: عملاً بعد از افزایش قیمت بنزین از 400 تومان سال 92 به 1000 تومان سال 94 بنزین تک نرخی شده و جلوی قاچاق هم گرفته شده است.

وی افزود: افزایش مصرف بنزین در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 2 درصد بوده است، اما سرانه مصرف بنزین در این زمان منفی 0.6 درصد بوده یعنی کاهش یافته است.

خورشیدی با بیان اینکه جمعیت ناوگان مصرف کننده ما حدود 1.5 در پایان سال 94 نسبت به پایان سال 93 اضافه شده است، اضافه کرد: کاهش 0.6 درصدی سرانه مصرف بنزین نشان می‌دهد، روند پیش رو در جهت اصلاح الگوی مصرف است.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد اعداد مطلق چندان گویا نیستند، گفت: وقتی می‌گوییم رشد مصرف بنزین سال 94 نسبت به سال 93 حدود 12 درصد است به دلیل اینکه متغیرهای متعددی در افزایش 2 درصدی موثر است واقعیت را نشان نمی‌دهد که آیا روند درستی را طی می‌کنیم یا نه؛ اما وقتی آن را به سرانه تبدیل می‌کنید و می‌گویید سرانه مصرف در سال 93 روزانه 3.72 لیتر بوده است و این عدد در سال 94 به روزانه 3.66 لیتر رسیده است، یعنی مصرف سرانه 0.06 لیتر کم شده است.

*مصوبه مجلس دست دولت را برای افزایش قیمت بنزین بسته بود

وی ادامه داد: این اعداد ناچیز است اما نکته مهم این است که الگوی مصرف در حال اصلاح شدن است؛ یعنی ساز و کار قیمتی منجر به اصلاح شدن و بهبود الگوی مصرف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: بنابراین می‌توان از ساز و کار قیمت هم برای مبارزه با قاچاق و انحراف از شبکه و هم برای اصلاح الگوی مصرف بهره گرفت.

وی اضافه کرد: مصوبه مجلس دست دولت را برای افزایش قیمت بنزین بسته بود و به همین دلیل امسال نه ما و نه وزارت نفت هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت به دولت ندادیم؛ چون براساس مصوبه مجلس نمی‌توانیم قیمت را اصلاح کنیم و قیمت در همان میزان اسفند 94 فریز شده است.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه 95 برای حفظ سامانه هوشمند سوخت تصویب کردند که بنزین به صورت دو نرخی عرضه شود. به گونه‌ای که قیمت بنزین برای کسانی که از کارت سوخت استفاده می‌کنند با هر میزان از استفاده مطابق نرخ بنزین در اسفند 94 باشد و هر صاحب خودرویی که از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کند، با نرخ دوم بنزین دریافت کند.

با تغییر مجلس، دولت بلافاصله لایحه اصلاحیه‌ای برای بودجه 95 به مجلس ارسال کرده است که یکی از بندهای آن حذف این بند از قانون بودجه است.

۲۹ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۴۶۷