ناگفته های چهار رئیس کل بانک مرکزی از سه دهه سیاست گذاری پولی

ناگفته های چهار رئیس کل بانک مرکزی از سه دهه سیاست گذاری پولی
یکصد و سی پنجمین شماره تازه‌های اقتصاد در فرم و محتوای متفاوت و برای اولین‌بار با تصویری از رئیس کل بانک مرکزی که در یک حرکت نمادین دارد کت اش را مرتب می کند وبا تیتر "امسال سال انضباط پولی است" روانه کیوسک‌های مطبوعاتی شده است.
" تازه های اقتصاد" نام نشریه ای است که از 9سال پیش تا کنون به صاحب امتیازی بانک مرکزی ومدیرمسئولی رئیس پژوهشکده پولی وبانکی منتشرمی شده اما شکل وشمایل تازه این نشریه آن قدر متفاوت شده که انگار نشریه ای جدید تولد یافته است. رویکردی ژورنالیستی برای عرضه پژوهش های حوزه بازار پول،خود انتقادی وترویج تحلیل گری از ویژگی های بارز شماره جدید تازه های اقتصاد است.

اگر می‌خواهید دیدگاه چهار رییس کل بانک در خصوص سیاست‌های پولی و ارزی را بدانید، اگر می‌خواهید از علل برخی اتفاقات در حوزه پولی و ارزی آگاه شوید، اگر می‌خواهید با تجربه کشورهایی هم چون چین،هند، برزیل و ترکیه در اصلاحات ارزی آشنا شوید، اگر می‌خواهید جایگاه نظارت در بانکداری ایران را بشناسید و در مجموع اگر می خواهید سیاست گذاری پولی رابهتر بشناسید، این شماره تازه‌های اقتصاد را ازدست ندهید. یکصد و سی پنجمین شماره تازه‌های اقتصاد در فرم و محتوای متفاوت و برای اولین‌بار با تصویری از رئیس کل بانک مرکزی که در یک حرکت نمادین دارد کت اش را مرتب می کند وبا تیتر "امسال سال انضباط پولی است" روانه کیوسک‌های مطبوعاتی شده است.
در این شماره نشریه دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت‌و‌گویی انتقادی با محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در مورد اتفاقات سال گذشته و برنامه‌های امسال در حوزه پولی و ارزی داشته است. بهمنی در این گفت‌و‌گوی صریح برای اولین‌بار به بیان برخی نوسان‌های ارزی و اتفاقات در حوزه پولی پرداخته است. از دیگر نقاط قابل تامل این گفت‌و‌گو برنامه‌های ارزی بانک مرکزی در سال 91 است که از سوی رییس کل تشریح شده است و مطالعه آن می‌تواند برای دنبال‌کنندگان اتفاقات بازار ارز و پژوهشگران حوزه اقتصاد مفید باشد. نگاه وزیر اقتصاد به سیاست‌های پولی و ارزی به عنوان یکی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت نیز در این شماره تازه‌های اقتصاد پوشش داده شده است.
در گفت‌و‌گو با شمس‌الدین حسینی در کنار بررسی مسائل مربوط به تامین مالی بحث نظارت بانکی نیز مورد واکاوی قرار گفته است. تبار‌شناسی سیاست‌های‌‌ پولی پیش رو نیز یکی دیگر از برگ‌های برنده این نشریه در شماره جدید است. فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی و مشاور رییس کل بانک مرکزی در مطلبی کاملا انتقادی به تبیین جنس سیاست‌های‌‌ پولی در سال 91 پرداخته است. در تازه‌ترین شماره روند حرکتی متغیر تورم نیز که یکی از دغدغه‌های مردم است بررسی شده و تلاش شده به این سوال پاسخ داده شود که نرخ تورم سال 91 به کدام سمت حرکت می‌کند. در کنار محمود بهمنی سه رییس کل پیشین بانک مرکزی نیز به تبیین دیدگاه خود پرداخته‌اند. حسین عادلی رییس کل بانک مرکزی در اواخر دهه 60 و ابتدای دهه 70 یکی از روسای کلی است که به بیان ‌نظرات خود در خصوص اتفاقات سال 90 پرداخته است.


پایان تحمل اقتصاد ایران
عادلی در گفت‌و‌گوی خود از پایان تحمل اقتصاد ایران در خصوص اعمال سیاست‌های‌‌ پولی انبساطی در کنار سیاست‌های‌‌ مالی انبساطی سخن می‌گوید. او با پرداختن به مساله رکود در اقتصاد ایران تلاش دارد راهکاری برای شرایط این روزهای کشور به سیاست‌گذاران توصیه کند.
در ادامه این گفت‌و‌گو دیدگاه عادلی در خصوص طرح پیش فروش سکه، نوسان ارزی، هدفمندی یارانه ها بیان شده است.


مظاهری و استقلال
طهماسب مظاهری رییس کل سابق بانک مرکزی در ادامه سلسله یادداشت‌های خود تحت عنوان «سحر» به رابطه استقلال سیاست‌های پولی از مالی و عوارض برهم خوردن این رابطه پرداخته است. مظاهری در این گفت‌و‌گو به بیان دلایل نوسان در بازار ارز و سکه پرداخته و راهکارهایی برای خروج از شرایط کنونی ارائه کرده است.


بازگشت شیبانی
گفت‌و‌گو با ابراهیم شیبانی رییس کل پیشین بانک مرکزی وجه افتراق دیگر تازه‌های اقتصاد در شماره جدید با انواع مشابه است. ابراهیم شیبانی که به تازگی از ماموریت دیپلماتیک خود بازگشته است و سفارت ایران در وین را تحویل داده است در اولین گفت‌و‌گوی اختصاصی خود به روایت مشاهدات خود از وضعیت بحران مالی اروپا پرداخته است. شیبانی به‌دلیل آنکه در اوج بحران در اروپا ساکن بوده در کنار بحث‌های تئوریک مشاهدات جالبی هم دارد که خواندن آن مفید‌فایده است. رییس کل پیشین بانک مرکزی با توجه به بحران اروپا توصیه‌هایی نیز برای اقتصاد ایران دارد.


نوسان و اصلاحات ارزی
در کنار مباحث پولی دو معاون پیشین ارزی بانک مرکزی به ریشه‌یابی نوسان ارزی در سال قبل پرداخته‌اند. نکته تفاوت در این پرونده نگاهی به اصلاحات ارزی در ترکیه و برزیل است که می‌توان گفت برای اولین‌بار در رسانه‌های داخلی مجموعه‌ای کامل از روند اصلاحی در این دو کشور جمع‌آوری شده است.
گرامین بانک بنگلادش نیز یکی از پرونده‌های خواندنی این شماره تازه‌های اقتصاد است. بانکی که موسس آن به‌خاطر ایجاد این بانک برنده جایزه نوبل شد.
موفقیت این بانک در تامین اعتبارات خرد برای کشوری که پوشش این نیاز یکی از دغدغه‌های آن است می‌تواند الگوی مناسب باشد. بنابراین با توجه به این نیاز روند شکل‌گیری گرامین بانک نیز بررسی شده است. در کنار موضوع‌های مطرح‌شده چهره‌هایی نظیر دکتر مسعود نیلی، دکتر اکبر‌کمیجانی، پروفسور بنینو استاد مدرسه اقتصادی لندن و... به ارائه مقاله یا طرح دیدگاه در خصوص مسائل اقتصادی پرداخته‌اند.

 

۴ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۹۷۶