انتظار بازار پتروشیمی ها برای افزایش حجم عرضه ها

فرارسیدن زمان تقاضای فصلی محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها شرایطی استئثنایی را پدید آورده است که می تواند به تقویت حجم معاملات در بورس کالا کمک شایان توجهی کند و با توجه به وجود تقاضا در بازار هم اکنون زمان افزایش حجم عرضه ها فرارسیده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، در هفته گذشته شاهد عرضه 53 هزار و 366 تن انواع پلیمرها در  بورس کالا بودیم که به نسبت هفته پیش از آن با 9.19 درصد کاهش رو به رو شد که رقم قابل توجهی به شمار می آید. این در حالی است که در هفته گذشته شاهد آن بودیم که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به کمترین حد از ابتدای خردادماه تاکنون کاهش یافت که رخداد قابل توجهی به شمار می آید. برخی مشکلات فنی در مسیر تولید ، برخی اتفاقات پیش بینی نشده و حتی سفارش تولید از هفته های قبل با معاملات سلف در بورس کالا از مواردی به شمار می رود که به کاهش حجم عرضه ها مخصوصاً افت عرضه گریدهای جذاب در بورس کالا منتهی شد. با توجه به انتظار برای افزایش قیمت ها در بورس و بازار در هفته پیش رو می توان به افزایش عرضه ها امیدوار بود.

با توجه به کاهش عرضه پلیمرها در بورس کالا شاهد رقابت برای خرید همین عرضه های محدود بویدم تا جایی که در برابر کاهش 9 درصدی عرضه ها ، تقاضا 34 درصد رشد کرد تا جایی که 53 هزار تن عرضه با 211 هزار تن تقاضا رو به رو شد که نشان دهنده وضعیت نامتناسب بازار است. این رشد تقاضا را باید بسیار جدی ارزیابی کرد زیرا نشان می دهد که تولید در صنایع پایین دستی آن هم در روزهای گرم سال رونق گرفته یعنی در صورت تزریق عرضه ها به بازار ، بخش قابل توجهی از آن مورد داد و ستد قرار خواهد گرفت.

با توجه به عقب نشینی عرضه ها و خودنمایی تقاضا شاهد تضعیف محدود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بودیم یعنی کاهش 9 درصدی عرضه ها تنها به افت 1.7 درصدی معامله پلیمرها منجر شد که نشان دهنده حضور بخش بزرگی از خریداران در بورس کالاست.

آخرین وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته ای که گذشت - تن

 

حجم عرضه

حجم تقاضا

حجم معامله

هفته گذشته

53366.46

211306.4

44197.62

هفته پیش از آن

58767.29

157487.9

44949.53

 

با توجه به موارد فوق بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها در هفته پیش رو شرایط جذابی خواهد داشت زیرا با انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید و وجود تقاضای مؤثر در بورس و بازار ، وضعیت مساعدی برای جذب عرضه های بیشتر محصولات پتروشیمی ایجاد شده که می تواند به تقویت حجم معاملات و حتی افزایش قیمت ها کمک کند. به احتمال قوی بازار محصولات پتروشیمی با وضعیت بهتری نسبت به گذشته  رو به رو خواهد بود.

۲ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۳۶۶