نخستین سکوی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به محل پروژه رسید/ سکویی که ایرانی‌ها ۲۰ماهه ساختند

نخستین سکوی فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی سیزدهم تیرماه از ساحل به‌سمت محل پروژه در آبهای خلیج فارس حرکت کرد و اکنون به محل پروژه رسیده است. برنامه‌ریزی شده تا در صورت مساعد بودن هوا بامداد فردا عملیات نصب این سکوی دریایی به‌روی جکت مربوطه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح توسعه پارس جنوبی در فازهای 20 و 21، با هدف تأمین روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز تصفیه ‌شده برای مصارف داخلی،  بازیافت سالیانه یک‌میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالیانه 1.05میلیون تن گاز مایع مرغوب جهت صادرات، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی گوگردزدایی شده و تثبیت‌شده جهت صادرات و همچنین بازیافت روزانه 400 تن گوگرد جهت صادرات در دست اجرا است.

در بخش دریایی این پروژه، ساخت و نصب دو سکوی تولیدی در برنامه قرار دارد که نخستین سکو به محل نصب در میانه آبهای خلیج فارس رسیده است. این سکو طی مدت 20 ماه در یارد ساحلی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به دست متخصصان داخلی ساخته شده و در تاریخ پنجم تیرماه عملیات انتقال آن از ساحل به‌روی بارج انتقال دهنده انجام شد.

نخستین سکوی فاز 20 و 21 پارس جنوبی سیزدهم تیرماه از ساحل به‌سمت محل پروژه در آبهای خلیج فارس حرکت کرد و اکنون به محل پروژه رسیده است. برنامه ریزی شده تا در صورت مساعد بودن هوا، بامداد فردا عملیات نصب این سکوی دریایی به‌روی جکت مربوطه آغاز شود.

این عملیات که در میانه پاییز به پایان خواهد رسید، شرایط افزایش تولید یک‌میلیارد فوت‌مکعبی گاز طبیعی از میدان مشترک پارس جنوبی را برای زمستان سال 95 مهیا می‌کند.

«ابوالقاسم رحمانی» مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در خصوص ساخت این سازه دریایی گفت: مدت زمان ساخت 20 ماه برای سکوی فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی یکی از ویژگی‌های این سکو است؛ چراکه تغییر کارگاه ساخت این عرشه از یارد مهدویان به‌دلیل عدم ساختار مناسب و اشکالات فنی، به یارد یکِ شرکت تأسیسات دریایی که 18 ماه کار ساخت این عرشه را با توقف روبه‌رو ساخت، موجب شد عرشه‌های نیمه‌ساخته به یارد خرمشهر منتقل و با سرعت زیادی در مدت 20 ماه تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی با بیان اینکه تیم پروژه فازهای 20 و 21 بزرگترین میدان گازی کشور، بالغ بر 6 میلیون نفر ساعت کار را در ساخت این عرشه‌های فراساحلی تا این مقطع و در شرایط بسیار دشوار و طاقت‌فرسا و گرم جنوب به انجام رسانده است،‌ گفت: اشتغال‌زایی مستقیم روزانه بالغ بر 600 نفر در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر از دیگر دستاوردهای اصلی اجرای پروژه فراساحل فازهای 20 و 21 این میدان مشترک را تشکیل می‌دهد که اشتغال مناسبی برای این منطقه محروم به شمار می‌رود.

وی افزود: انجام کلیه مراحل مهندسی از سوی واحد مهندسی این شرکت از یک‌سو و واگذاری سیستم‌های کنترل سکوها (ESD، DCS و F&G) برای نخستین بار به شرکت‌های ایرانی  از ویژگی‌ قابل توجه این پروژه به شمار می‌رود.

۲ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۳۴۰