توتال و میتسویی به صنعت پتروشیمی ایران نزدیک شدند

توتال و میتسویی به صنعت پتروشیمی ایران نزدیک شدند
ایران در جریان تلاش هایش برای جذب ٦٠ میلیارد دلار سرمایه خارجی باهدف دوبرابر کردن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در حال مذاکره با شرکت های میتسویی و توتال است.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از  مرضیه شاهدایی در مصاحبه ای اعلام کرد شرکت ملی پتروشیمی ایران قصد دارد ظرفیت تولید را تا سال ٢٠٢٦ به ١٥٠ میلیون تن برساند. این به معنای تکمیل ٥٥ پروژه ناتمام و ٢٨ تاسیسات جدید تولیدی است.

اگر این شرکت در این ماموریت موفق باشد، ایران دو برابر تولید کنونی غول پتروشیمی عربستان (سابیک) تولید محصولات پتروشیمی خواهد داشت که دومین فروشنده محصولات پتروشیمی در جهان است.

ایران در راستای بازسازی اقتصاد خود به دنبال توسعه صنعت انرژی است که در این میان واحدهای پتروشیمی هم نقش مهمی دارند. در این راستا از زمان لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، صادرات نفت خام افزایش یافته  است.

شاهدایی در این زمینه گفته است: تعدادی از این پروژه ها مشکلاتی داشته اند که به دوران تحریمها و تامین اعتبار بر می گردد.

با وجودی که بخش قابل توجهی از محدودیت ها برطرف شده، هنوز برخی تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه ایران پابرجاست که مانع از مبادلات مالی به دلار می شود و مشکلاتی برای حضور بانکهای بین المللی در ایران ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، دولت ایران حدود ٦٠ پروژه برای سرمایه گذاران خارجی معرفی کرده است و شرکتهای بزرگ پتروشیمی دنیا نیز مذاکراتی در این زمینه با ایرانی ها انجام داده اند.   به  گفته شاهدایی، ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران ٦٠ میلیون تن در سال است که نسبت به سال قبلی شمسی حدود یک سوم افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که به عنوان مقایسه، شرکت سابیک عربستان ٦٩,٧ میلیون تن در سال تولید داشته است.

درآمد ایران از صادرات محصولات پتروشیمی تولید شده در سال گذشته معادل ٩,٤ میلیارد دلار بوده است که بخش عمده این صادرات به پین و اروپا بوده است.

این درحالی است که یک خط اعتباری ١٠ میلیارد دلاری از سوی ژاپن برای ایران گشوده شده است که می تواند در بخش پتروشیمی نیز کمک قابل توجهی محسوب شود. شرکت پتروشیمی ایران علاوه بر میتسویی و توتال، مذاکراتی را هم با برخی شرکت های آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی داشته است.

۲ مرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۴۰۴