سهمیه اتیلن روزانه افزایش یافت / افزایش ظرفیت پتروشیمی های ماهشهر

پتروشیمی های ماهشهر در چندروز گذشته با ظرفیتی بیش از توان اسمی شان فعالیت کرده اند. این پتروشیمی ها طی روزهای یاد شده خوراک بیشتری تحویل گرفته و ظرفیت کاری شان را افزایش داده اند. 

رمضان اولادی، مدیر عامل پتروشیمی کاویان که تامین کننده خوراک این پتروشیمی ها است، با اعلام اینکه خوراک بیشتری در اختیار این پتروشیمی ها قرار داده، از افزایش ظرفیت عملکردشان خبر داده است.

افزایش ظرفیت پتروشیمی های ماهشهر
به گفته اولادی، در چند روز گذشته حدود 58 هزار تن گاز اتیلن پتروشیمی کاویان به چهار پتروشیمی از جمله مارون، امیرکبیر، اروند و غدیر انتقال می یابد.

این پتروشیمی ها در صبح روز گذشته به ترتیب 20، 15، 10 و 7 هزار تن بیش از ظرفیت روزانه خود خوراک اتیلن دریافت کرده اند.

مدیرعامل پتروشیمی کاویان در اعلام چرایی این مسئله به «فرصت امروز» می گوید: «این پتروشیمی همانند گذشته و در شرایط عادی اتیلن مورد نیاز خط لوله اتیلن غرب کشور را تولید، تامین و انتقال می دهد و بخشی از تولید روزانه خود را در مخزن ذخیره سازی می کند. در چند روز گذشته این پتروشیمی بدون هیچ مشکلی تولید اتیلن داشته است.»

وی درباره چرایی انتقال مازاد سوخت اتیلن به چند پتروشیمی در ماهشهر می افزاید: «به دلیل ترکیدگی لوله خط لوله اتیلن غرب این کار انجام می شود تا خللی در تولید ما ایجاد نشود. حادثه ای در مسیر خط لوله پتروشیمی لرستان و پلیمر کرمانشاه رخ داده است که انتقال گاز در این مسیر از زمان رخداد حادثه متوقف شده است. با این وجود، انتقال گاز در حال انجام است و بخشی از مازاد تولید ما در مخزن پتروشیمی کاویان ذخیره و بخش دیگر نیز به پتروشیمی های ماهشهر از جمله مارون، امیر کبیر و تندگویان منتقل می شود.»

به گفته این مقام مسئول، پتروشیمی لرستان و پلیمر کرمانشاه در مجموع 58 هزار تن اتیلن دریافت می کنند. با توجه به حادثه رخ داده سهمیه دریافتی سایر واحدها افزایش یافته تا مازاد دریافتی تولید کاهش نیابد. البته قرار است مشکل خط لوله لرستان تا صبح امروز مرتفع شود. از این رو نگرانی در تولید وجود ندارد.»

عصر روز جمعه لوله خط انتقال پلی اتیلن که از جنوب کشور به سمت پتروشیمی کرمانشاه کشیده شده در ۳۰ کیلومتری شهر پلدختر دچار ترکیدگی شد. آتش سوزی این خط لوله بعد از 4 ساعت خاموش و انتقال گاز به پتروشیمی لرستان متوقف شد. این خط به سیستم کنترل شونده هوشمند مجهز بوده که سریعا گاز در آن قطع می شود. این مسئله موجب شد تا فعالیت پتروشیمی لرستان برای چند روز متوقف شود.

مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی از تعمیر و بازسازی این خط خبر داده و اعلام کرده که به زودی شرایط در این محدوده به حالت عادی درخواهد آمد.

بخش آسیب دیده خط که در حدود 12متر است، پس از سردشدن و تخلیه کامل اتیلن موجود در آن و فراهم شدن شرایط قابل تعویض و بهره برداری است. محمدحسین پیوندی، قائم مقام شرکت پتروشیمی در این باره به «فرصت امروز» می گوید: «کنترل حریق گاز در زمان رخداد حادثه به مراتب آسانتر است؛ از این رو با بسته شدن شیر انتقال گاز، حادثه کنترل شد. تولید اتیلن در این خط بدون مشکل در حال انجام است و به زودی این خط لوله به حالت عادی درخواهد آمد.»

۳ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۵۳