مشکلات تجارت مرزی ایران و عراق برطرف می شود

مشکلات تجارت مرزی ایران و عراق برطرف می شود
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر رفع مشکلات تجارت مرزی ایران و عراق گفت: به رغم وجود بیش از 10 تفاهمنامه و عزم طرفین، هنوز مشکلاتی مانند تطبیق ساعت کار، حمل یکسره و بازرسی کالا و غیره حل نشده است.

به گزارش ایرنا، 'کیومرث فتح الله کرمانشاهی' در مراسم افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در اربیل عراق افزود: صادرات ایران به عراق در سال 90 بیش از 2/5 میلیارد دلار بوده است که حدود 50 درصد آن مربوط به اقلیم کردستان عراق می باشد.

وی با اشاره به این که، بیشتر مشکلات موجود مربوط به اقلیم کردستان عراق است، گفت: تا پایان سال جاری سه نمایشگاه تخصصی دیگر در بخش های خدمات فنی مهندسی، پزشکی، دارویی و بازرگانی در اربیل عراق برگزار خواهد شد.

کرمانشاهی افزود: در این خصوص با حضور استانداران ارومیه و اربیل عراق پس از برگزاری نشست های مکرر، توافقنامه ای در 20 ماده به امضا طرفین رسیده است.

وی اظهار داشت: با توجه به توافقات صورت گرفته، به منظور رفع برخی مشکلات پس پایان ماه مبارک رمضان به صورت آزمایشی تحت نظارت دو استانداران مرزی و فرمانداران دو کشور ساعت کار در دو گمرک فوق در روزهای جمعه و تعطیل نیز ادامه می یابد.

وی گفت: همچنین مقرر شد تسهیلات لازم برای ترانزیت خارجی در مرزهای مذکور اعمال و هرگونه تغییر در قوانین و مقررات تجاری اعم از استاندارد، بهداشت، گمرک و غیره حداقل یک ماه قبل با ارسال یادداشت به طرف مقابل اطلاع داده شود.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت افزود: در این خصوص مقرر شد مدیران گمرک دو استان اربیل عراق و آذربایجانی غربی طی نشستی مباحث مربوط به ترانزیت را رسیدگی و بر طرف کنند.

وی با اشاره به این که، سازمان توسعه و تجارت ایران برای آموزش مدیران و کارشناسان گمرک اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کرده است، گفت: مقرر شد طی نشستی با حضور مسوولان مرزی گمرک، پایانه ها، گذرنامه و نمایندگان رانندگان تحت نظارت فرمانداران، مشکلات مربوط به حمل یکسره و بیمه خوردهای عراقی به ایران حل و فصل شود.

کرمانشاهی افزود: همچنین مقرر شد طرفین دو کشور ضمن حمایت شورای بازرگانان ارومیه و اربیل در خصوص ایجاد شرکت های مشترک به منظور برقراری شرکت حمل و نقل مشترک و سرمایه گذاری و تجاری اقدام کنند.

نمایشگاه اختصاصی ایران با شرکت 143 شرکت ایرانی از 18 استان کشور با محوریت آذربایجان غربی در 18 گروه کالایی در اربیل عراق بر پا شده است.

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۲۲
تعداد بازدید : ۹۲۵