سئوال از وزیرنفت در مجلس کلید خورد/ انتشار اسناد واردات بی‌رویه لوله

سئوال از وزیرنفت در مجلس کلید خورد/ انتشار اسناد واردات بی‌رویه لوله
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با ابراز تاسف از اقدام یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت در واردات بی‌رویه لوله به کشور، از طرح سئوال از وزیر نفت در نخستین جلسات کمیسیون صنایع در مجلس نهم خبرداد.
حمیدرضا فولادگر در گفتگو با مهر درخصوص واردات لوله های گاز به کشور اظهارداشت: متاسفانه یکی دوسالی است که زیرمجموعه های وزارت نفت اقدام به واردات بی رویه لوله های گاز ترش می کنند.

وی یادآور شد: در آن زمان، وزرای نفت و صنایع وقت ادعا می کردند به دلیل وضعیت استانداردی که لوله های گاز ترش در کشورهای دیگر دارد و اطمینان کافی نسبت به رعایت استاندارد توسط تولید کنندگان داخل نداریم، مجبوریم که این لوله‌های را وارد کنیم.

نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس نهم اضافه کرد: پس از این اظهارات، جلسات بسیار زیادی را باحضور دست اندرکاران و کارشناسان مربوطه در کمیسیون صنایع برگزار کردیم و قرار شد که این دو وزارتخانه درصورت حصول اطمینان خاطر از کیفیت بالا و رعایت استاندارد مورد نظر، این لوله ها را از بازار داخلی تهیه کنند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این اقدام یکی از زیرمجموعه های وزارت نفت در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، از طرح سئوال از وزیر نفت در جلسات ابتدایی کمیسیون صنایع در مجلس نهم خبر داد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با اشاره به سئوال مورد نظر از وزیر نفت گفت: می خواهیم از وزیر نفت بپرسیم "چرا درجایی که تولیدکنندگان داخلی لوله های مورد نظر را تولید می کنند، همچنان این لوله ها را از خارج کشور وارد می کنید؟

به گفته وی، در این جلسه آمار دقیق و جامعی از میزان واردات لوله در سالهای گذشته به کشور منتشر خواهد شد.

پیش از این، مصطفی کشکولی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یک متر لوله هم از خارج کشور وارد نشده است، از خرید لوله های انباری سازندگان داخلی در تمامی پروژه‌های صنعت گاز خبر داده بود.

 

                                                             جزئیاتی از خریداری لوله‌های گاز دست دوم از آلمان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از اقدام یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت در خریداری لوله‌های گاز ترش از آلمان، از فراخوان مسئولان این وزارتخانه به مجلس به برای پاسخگویی در این باره خبرداد.

نادر قاضی پور در گفتگو با مهر درخصوص واردات لوله های گاز اظهارداشت: با توجه به اینکه ایران 17 سال سابقه تولید لوله های گاز ترش را دارد اما متاسفانه یکی از زیرمجموعه های وزارت نفت اقدام به واردات این لوله ها آنهم به صورت دست دوم کرده است!
 
وی درعین حال تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از کارخانجات لوله سازی کشور به دلیل مشکلات اقتصادی یا تعطیل شده‌اند و یا در آستانه تعطیل قرار گرفته اند.
 
نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس نهم با یادآوری اینکه ظرف دو سال گذشته 1000 کیلومتر لوله گاز دست دوم از آلمان خریداری و به کشور وارد شده است، گفت: این شرکت در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هم قرارداد خرید 500 کیلومتر لوله های گاز ترش با آلمان منعقد کرده است.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته درجریان بازدید فراکسیون دانشگاهیان مجلس از عسلویه با چشمان خودم دیدم که لوله های گاز ترش دست دوم، کهنه و ترک برداشته شده را که از آلمان به کشور وارد کرده بودند، از کشتی ها بارگیری می کردند!
 
قاضی پور با اعلام اینکه این موضوع را در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار خواهیم داد تا ابعاد آن بررسی شود، از فراخوان مسئولان دست اندرکار به مجلس برای پاسخگویی خبر داد.
 
پیش از این، مصطفی کشکولی معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یک متر لوله هم از خارج کشور وارد نشده است، از خرید لوله های انباری سازندگان داخلی در تمامی پروژه‌های صنعت گاز خبر داده بود.
 

                                                                لوله هاى دست دوم گاز وارد کشور نشده است
معاون مدیرعامل شرکت ملى گاز در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه یک متر لوله هم از خارج کشور وارد نشده است، از خرید لوله هاى انبارى سازندگان داخلى در تمامى پروژه هاى صنعت گاز خبر داد.مصطفى کشکولى در گفت و گو با مهر درباره اظهارات اخیر یک نماینده مجلس شوراى اسلامى مبنى بر واردات گسترده لوله هاى گاز بى کیفیت و کهنه از برخى کشورهاى اروپایى، گفت: شرکت ملى گاز ایران حتى یک متر لوله هم از خارج کشور وارد نکرده است.معاون مدیرعامل شرکت ملى گاز با اعلام اینکه در سالهاى گذشته حتى به جاى واردات لوله حمایت هاى گسترده اى از لوله سازان داخلى به عمل آمده است، تصریح کرد: براى اجراى تمامى پروژه هاى انتقال و گازرسانى از لوله هاى ساخت داخل استفاده شده است.

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۳۰
تعداد بازدید : ۹۶۲